Prodej nových aut v EU v dubnu prudce vzrostl, jako před krizí ale ještě není

ČTK ČTK
19. 5. 2021 14:24
Počet registrací nových aut v Evropské unii v dubnu meziročně vzrostl o 218,6 procenta na 862 226 vozů, na stav před pandemií se ale ještě nevrátil, oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za vysokým procentním nárůstem je nízká srovnávací základna, loni v dubnu totiž prodej aut prudce klesl kvůli dopadům pandemie. Proti dubnu 2019 je počet registrací nižší téměř o 300 000.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Škoda Auto

Nárůst prodeje aut v České republice je pod průměrem EU a výrazně menší tržní podíl v EU než před rokem má automobilka Škoda Auto. Naopak výrazně vyšší tržní podíl má proti loňsku španělský Seat.

Dvou až trojmístný procentní nárůst zaznamenalo mnoho unijních trhů. Nejvyšší růst mezi největšími trhy vykázala Itálie, kde se počet registrací zvýšil o 3276,8 procenta. Za ní následovalo Španělsko s meziročním nárůstem o 1787,9 procenta. Ve Francii přibylo 568,8 procenta nových registrací a v Německu 90 procent. V České republice činil nárůst podle ACEA 77,7 procenta na 18.976 vozů.

Za první čtyři měsíce roku přibylo v unii 24,4 procenta registrací nových aut na celkových 3,42 milionu. Největší nárůst zajistil březen a duben. Z jednotlivých velkých trhů vykázala největší nárůst Francie (68,4 procenta) a Itálie (51 procent). Na českém trhu se počet registrací nových aut od ledna do dubna zvýšil o 12,5 procenta na 68 510 vozů.

Největším prodejcem aut na evropském trhu je i nadále skupina Volkswagen s počtem 232 188 prodaných vozů, což je nárůst o 195 procent. Podíl na trhu ale skupině v dubnu klesl na 26,9 procenta z předchozích 29,1 procenta loni v dubnu. Koncern, jehož součástí je i česká Škoda Auto, pak od ledna do dubna prodal 883.200 vozů, což je meziročně o 19,3 procenta více. Jeho podíl na trhu v uvedeném období meziročně klesl na 25,8 z 26,9 procenta.

Škoda Auto prodala podle ACEA v dubnu 48.311 aut, meziročně o 136,2 procenta více. Její podíl na unijním trhu se snížil o dva procentní body na 5,6 procenta. V prvních čtyřech měsících roku mladoboleslavská automobilka prodala 190 764 vozů, meziročně o 18,5 procenta více. Její podíl na trhu se za tu dobu snížil na 5,6 z 5,9 procenta.

Podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa Škoda sice meziročně vykázala růst skoro o 19 procent, někteří konkurenti ale rostli v Evropě rychleji. "Třeba Peugeot poskočil o více než 40 procent nebo Fiat o 37 procent, korejské značky o 23 až 28 procent. Takže meziročně poklesl trochu tržní podíl vzhledem k tomu, že konkurenti doháněli větší loňské propady. Je třeba si ale uvědomit, že proti poslednímu normálnímu roku 2019 se tržní podíl Škody v Evropě zvýšil ze 4,7 procenta na 5,6 procenta, což je ohromný úspěch," řekl Knap.

Trh se podle analytika ČSOB Petra Dufka stále nachází téměř o čtvrtinu níže než před dvěma lety, což je výpadek přes jeden milion aut, na kterém se s výjimkou Švédska podílely všechny významnější národní trhy.

"Trend prodeje nových aut je pozitivní, i když k návratu na předloňskou úroveň bude potřebovat asi ještě nějaký ten rok. A nebude to evidentně jen problém poptávky, která nabývá opět na síle, když domácnosti i firmy začínají realizovat odložené nákupy, ale i nabídky. Ta se totiž musí vypořádávat nejenom s rychle se zpřísňující legislativou týkající se bezpečnostních a ekologických aspektů, ale i s nedostatkem elektronických komponent a současně i rychle rostoucími cenami vstupů," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy