Auta zdražila, vybavenější víc. Výrobci promítají do cen zvyšující se náklady

ČTK ČTK
11. 5. 2021 13:55
Prakticky všichni výrobci automobilů v letošním prvním čtvrtletí zdražili. Vyplývá to z pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY. Auta ve vrcholných variantách zdražují nepatrně více než modely v základní výbavě. Za nárůstem cen stojí vyšší náklady výrobců spojené především s elektromobilitou.
Nejprodávanějším modelem na českém trhu je dlouhodobě model Octavia.
Nejprodávanějším modelem na českém trhu je dlouhodobě model Octavia. | Foto: Martin Přibyl

Ceny nových aut na českém trhu vzrostly v 1. čtvrtletí proti poslednímu kvartálu loňského roku v průměru o 0,8 procenta. Za nárůstem stojí plošné zdražování u značek Volkswagen, Škoda a Mercedes-Benz. Vozidla ve vrcholných variantách zdražila o 1,1 procenta, základní výbavy o 0,7 procenta. Vyplývá to z pravidelného cenového indexu EY.

"Vedle toho cenový index ovlivnila i rozrůstající se nabídka plug-in hybridů. Tento typ vozidel pomáhá automobilkám snižovat celkové emise, jejich výroba s sebou ovšem nese vyšší náklady, které automobilky dále promítají do cen pro koncové zákazníky. Největší zdražování zaznamenal segment střední třídy, jehož ceny vzrostly v průměru o 1,9 procenta," uvedl vedoucí partner EY Petr Knap.

Plug-in hybridní vozidla byla dražší v průměru o 3,5 procenta a to i přes rozšíření nabídky modelů dostupných s tímto pohonem o 21 procent. Naftové a benzinové vozy byly dražší přibližně o půl procenta.

Za vyšší ceny se prodávali například modely Škoda Octavia, VW Passat, Škoda Karoq, VW Tiguan, Škoda Superb nebo Mercedes GLE. Například VW Passat se zdražil ve všech motorizacích v průměru o více než 16 000 Kč.

Malé vozy v základní výbavě zaznamenaly cenový růst ve výši 1,5 procenta. Maximální výbavy rovněž zdražily a sice o 0,4 procenta. U aut kategorie mini k žádné změně nedošlo. Ceny vozů nižší střední třídy vzrostly v základním provedení o 0,7 procenta a v nejvyšší výbavě o 0,3 procenta. Auta střední třídy zdražila o 2,5 respektive 1,5 procenta. Podíl na růstu cen střední třídy měl zejména VW Passat.

Kategorie vozů vyšší střední třídy se proti předchozímu období průměrně zdražila o 1,2 a 2,2 procenta. Například BMW řady 5 u většiny motorizací poskočilo o více než 30 000 Kč. Ani kategorii SUV a crossoverů se zdražování nevyhnulo. O 0,8 procenta stoupla cena základních výbav a o jedno procento těch maximálních.

"Trend posledních skoro čtyř let, co připravujeme EY cenový index, jasně ukazuje obecné zvyšování cen automobilů jak v základních, tak ve vrcholných výbavách. V blízké době neočekáváme snižování cen, protože zvyšující se nároky na bezpečnost a ekologii ovlivňují konečné ceny pro spotřebitele. Naopak, očekávat lze další zdražování i s postupnou elektrifikací standardních spalovacích jednotek, situaci neusnadňují ani nižší produkční kapacity zapříčiněné nedostatkem čipů či aktuální pandemická situace," dodal Knap.

Prodej nových osobních aut v Česku za čtyři měsíce letošního roku stoupl meziročně o 12,6 procenta na 68 510 vozů. Proti roku 2019, který nebyl zasažený koronavirem, je to však o 17 procent méně.

 

Právě se děje

před 47 minutami

Pyrotechnika na sportovních utkáních bude zakázaná, fanoušky přijde draho

Fanoušci, kteří během sportovních utkání používají pyrotechniku, by nově mohli být potrestáni pokutou až do 100 000 korun a zákazem vstupu na stadiony. Počítá s tím přestupková novela, kterou ve středu sněmovna poslala do závěrečného kola schvalování.

Novela, kterou vláda předložila dolní komoře už koncem předminulého roku, má také zjednodušit agendu spojenou s přestupky a zlepšit součinnost úřadů při ochraně dětí před domácím násilím. Zavádí pravidla šetrného výslechu svědka mladšího 15 let a informační povinnost správního orgánu vůči orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případě, že byl přestupek vykazující znaky užití násilí v rodině nebo v partnerském vztahu spáchán na dítěti nebo před dítětem.

S pokutami od 10 000 korun do 50 000 korun a až 100 000 korun v případě opakovaného přestupku počítá novela za použití pyrotechniky při sportovních utkáních, a to i mimo místo zápasu. Pachatelům má hrozit i zákaz vstupu na stadiony. Aby měly správní úřady možnost kontroly recidivy, navrhují autoři návrhu nový typ přestupku zapisovat do rejstříku trestů.

V praxi bude prokazování tohoto přestupku podle návrhu obdobné jako u trestné činnosti spjaté s projevy diváckého násilí, které se nemusí přímo vázat na místo sportovní akce, ale na souvislost s návštěvou sportovní akce. "Podmínkou spáchání tohoto přestupku přitom nemusí být to, že se fanoušek chce sportovního utkání skutečně zúčastnit a být na stadionu přímo přítomen," uvádí. Postižitelní by měli být podle autorů návrhu i ti, kteří se cíleně vyhýbají hromadným přesunům, aby je nemohla sledovat policie.

Zdroj: ČTK
před 58 minutami

Vyjednávání o financování stavby linky metra D bude trvat zhruba rok

Vyjednávání o financování stavby linky metra D bude trvat zhruba rok. Dopravní podnik (DPP) bude jednat s Evropskou investiční bankou (EIB) i s komerčními bankami. Sdělil to ve středu generální ředitel DPP Petr Witowski. Pro podnik je podle něho důležité, aby stavbu schválilo ve čtvrtek zastupitelstvo hlavního města, neboť rozhodnutí DPP umožní jednat o konkrétních podmínkách financování. Vedení Prahy v uplynulých měsících řeklo, že bude o zaplacení stavby jednat také se státem.

Další zprávy