Praha – S rozšiřováním umělé inteligence se budou muset lidé připravit na nárůst zodpovědnost za škody způsobené těmito technologiemi. Na dnešním setkání s novináři to uvedla Karin Pomaizlová z advokátní kanceláře Taylor Wessing.
Lidé si budou muset rovněž zvyknout na nutnost lépe si chránit osobní údaje a na rizika spojená s narůstajícím množstvím dat, která o nich budou shromažďovat různá chytrá zařízení.
U takzvaných samoučících strojů, které jsou schopné změnit svoje základní nastavení prostřednictvím předchozích zkušeností, bude muset kupující souhlasit s řadou omezení, jejichž prostřednictvím se bude výrobce snažit zbavit odpovědnosti za případné škody.
Kromě továrního naprogramování bude totiž chování těchto strojů ovlivňovat i předchozí situace, ze kterých se mohly učit. I takový autonomní robot na úklid a běžné opravy v domácnosti tak bude muset podle obchodních podmínek pracovat pod lidským dohledem, uvedla Pomaizlová.
Podobná situace nastala při květnové havárii vozidla Tesla Model S, kdy při jízdě se zapnutým systémem samořízení vozidlo narazilo do nákladního vozu, který kamery proti ostrému slunci nerozpoznaly. Podle Pomaizlové na takový případ myslí podmínky výrobce, ve kterých je uvedeno, že i v případě samořízení má řidič vozu věnovat pozornost provozu.
Další oblastí, se kterou se budou muset lidé i právní předpisy v souvislosti s postupující digitalizací vypořádat, je vlastnictví dat, která o lidech shromažďují různá zařízení. Nyní neexistuje vlastnické právo ke strojově generovaným datům, která vytvářejí při vzájemné komunikaci na síti stroje, uvedl další z partnerů kanceláře Taylor Wessing Thomas Rechberger. V současnosti jsou chráněné jen osobní údaje, patenty, autorská díla a další věci spadající do duševního vlastnictví.
Strojově sbíraná statistická data, i pokud nejsou personalizovaná, mohou mít pro řadu firem a lidí značnou hodnotu. Například jen odpověď na jednoduchou otázku, jakou barvu vozu lidé preferují, může prostřednictvím průzkumu trhu vyjít na desítky tisíc korun.
Podobnou odpověď, která může být zajímavá například pro výrobce automobilů, ale mohou přinést například statistická data zaznamenaná kamerovým systémem v rámci inteligentních dopravních systémů. Bude tedy nutné vyřešit, komu tato data patří a jak s nimi může komerčně nakládat, upozornil.