Plzeň - Plzeňská Škodovka vyrobila za svou historii 14 tisíc trolejbusů, které jezdí ve 30 zemích Evropy, Asie a v USA. Škoda Electric je nyní největším evropským výrobcem těchto ekologických vozů. "Dnes vyrobený jubilejní trolejbus je součástí rekordního kontraktu na 125 trolejbusů do lotyšské Rigy," řekl při jeho křtu generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.
"Kořeny výroby našich vozů sahají do 30. let minulého století. První zakázky byly z Prahy, další z Plzně a pak už se trolejbusy Škoda rozjely do celého světa," dodal.
Škoda Electricse zabývá konceptem ekologických vozidel dlouhodobě, do vývoje produktů dává už několik let kolem 200 milionů korun ročně. Kromě vývoje a výroby trolejbusů představila dva typy bateriových elektrobusů Škoda Perun, hybridbus a vodíkový autobus.
Podnik získal v posledních měsících řadu nových exportních zakázek. V konsorciu s polským Solarisem například kontrakt až na 108 trolejbusů do Budapešti. Letos uspěl také v Bostonu, kde bude modernizovat 32 kloubových trolejbusů, a v Boloni, kde se bude významně podílet na dodávce 49 vozů. Škoda Electric nedávno ukončila dodávky pro pět bulharských měst včetně Sofie a Burgasu a dodává do Rigy, Bratislavy nebo španělského letoviska Castellon.
Škoda Electric letos zvýší tržby na rekordních 6,5 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti loňsku. Letošní výroba zhruba 300 trolejbusů, trojnásobná oproti loňsku, bude tvořit 60 procent tržeb. "Letošní výroba je rekordní. Daří se nám měsíčně vyrábět okolo 30 vozidel a kvůli tomu jsme nabrali nové zaměstnance a rozšířili závod v Plzni," uvedl šéf divize Trolejbusy Karel Majer.
Podle něj plánuje firma s 830 zaměstnanci příští rok vyrobit více než 230 trolejbusů.