Praha - Ministerstvo dopravy ustupuje od plánu na zvyšování podjezdových výšek mostů přes splavné řeky. Zatímco vloni úřad vyhláškou nařídil dodržovat u nově stavěných mostů sedmimetrový rozestup mezi hladinou a konstrukcí mostu, nyní u většiny řek a kanálů od tohoto požadavku ustupuje.
"Sedmimetrový prostor pro průjezd největších nákladních lodí má zůstat pouze na Labi, kde velké nákladní lodě stále jezdí. Zbytek vodních cest v Česku patří mezi prakticky nevyužívané vodní cesty, kde v krátkodobém horizontu nemá smysl takto vysokou podjezdovou výšku zajišťovat," řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
Nová vyhláška, kterou úřad nyní poslal do meziresortního připomínkového řízení, počítá u zbytku vodních cest s podjezdovou výškou 5,25 metru nad vodní hladinou. U cest nevhodných pro nákladní dopravu, které se využívají jen pro rekreační plavbu, pak stanovuje podjezdovou výšku čtyři metry.
"Etapovité řešení rekonstrukce mostů, kdy se v první fázi zajistí podjezdná výška pouze 5,25 m, povede v krátkodobém a střednědobém časovém horizontu k výrazné úspoře vynaložených finančních prostředků," uvedlo v odůvodnění ministerstvo dopravy. Případné zvýšení intenzity lodní dopravy by si sice v dlouhodobém horizontu vyžádalo přestavbu mostů a s tím spojené náklady, úřad nicméně takovýto vývoj očekává nejdříve v horizontu desítek let.