Praha – Síť restaurací Palmie bistro, která v domovském Řecku získala titul nejlepší franšízy roku 2013, chce uspět i v Česku. Během pěti let plánuje v tuzemsku otevřít až pětatřicet provozoven. Nyní zde hledá partnery, kteří by měli zájem o takzvanou master franšízu nebo provozování jednotlivých poboček.
Vedle restaurací plánuje Palmie bistro i menší „formáty“, například bary, kavárny nebo provozovny rychlého občerstvení.
V provozovnách s palmou ve znaku by lidé našli nejen typické řecké jídlo. Mohli by si objednat i italské těstoviny, saláty, orientální kuchyni, ale i třeba obyčejný smažený řízek. A kromě běžných nápojů si budou moci sestavit i koktejl podle vlastního receptu. V nabídce mají být i různé druhy zmrzlin s čerstvým ovocem.
„Stejně jako v Řecku chtějí majitelé franšízového konceptu ve svých provozovnách pořádat také vernisáže nebo módní přehlídky se zaměřením na mladé tvůrce a návrháře,“ “ říká Aleš Tulpa, jednatel společnosti Avex systems, která pro Palmie bistro hledá franšízanty.
Hledá se zájemce s miliony
Vstupní investice franšízantů se odvíjejí od typu a velikosti provozovny. Samotná licence přijde na 10 až 25 tisíc eur, tedy v přepočtu na 274 až 685 tisíc korun. Investice do vybavení provozovny se pak může pohybovat od 70 tisíc do 300 tisíc eur, tedy zhruba od dvou do osmi milionů korun.
„Koncept je cílen především na větší města. V plánu je otevřít do pěti let od vstupu na český trh třicet až pětatřicet kaváren, restaurací, barů nebo provozoven s rychlým občerstvením,“ říká Tulpa. Jen v Praze by mohlo uplatnění najít pět až osm Palmie bister. V Brně a Plzni by pak zakladatelé franšízy chtěli mít tři až čtyři pobočky. Potenciál vidí i v dalších krajských a bývalých okresních městech.
Češi chtějí zážitky
Budou mít Češi o další síť restaurací vůbec zájem? Podle Barbory Štanglové z poradenské společnosti Profit system franchise services záleží zejména na tom, zda jim nová síť přinese kromě kvalitního jídla i nějakou přidanou hodnotu.
„V České republice nenajdeme mnoho řeckých restaurací, a ještě méně těch, které by pro svůj rozvoj volily franšízing. Potenciál úspěchu zde tedy samozřejmě je," předpokládá Štanglová. Podle ní ale záleží i na tom, jaký přístup majitelé zvolí. „V poslední době totiž mezi restauracemi platí, že úspěch čeká toho, kdo přinese nejen kvalitu, ale také v nejlepším případě originální zážitek," dodává.
Vstup značky Palmie bistro na český trh je součástí velké expanze konceptu mimo Řecko. Souběžně tak zájemce o licenci hledá na Slovensku, v Německu, v Anglii, Španělsku a Chorvatsku.
Na domácím řeckém trhu má Palmie bistro v současné době 15 provozoven, a to převážně v Aténách a na Krétě. Loni tyto řecké restaurace, kavárny a fastfoody obsloužily tři miliony lidí.