Londýn - Největší britské společnosti daly veřejně najevo své obavy z odchodu z Evropské unie. Podle lídrů firem jako Shell, Vodafone, EasyJet nebo BP by takzvaný Brexit omezil investice ve Velké Británii a ohrozil ekonomiku země.
"Podnikání vyžaduje neomezený přístup na evropský trh s 500 miliony lidmi - pak je možno růst, investovat a vytvářet pracovní místa. Británie bude silná, bezpečnější a bude lepší, když zůstane členem Unie," uvádí se v dopise, který zveřejnil list Times a k němuž se hlásí šéfové téměř 200 korporací, mezi nimi i 36 firem burzovního indexu FTSE 100.
Dopis vznikl jako reakce na víkendové oznámení premiéra Davida Camerona, že referendum o setrvání v EU se uskuteční 23. června. Podepsaly se pod něj firmy jako Burberry či BAE Systems, ale i šéfové letišť Heathrow či Gatwick. "Evropský trh omezil náklady na cestování letadlem. Nižší náklady na létání znamenají, že dovolené a cestovaní za podnikáním je pro nás snáze dosažitelné," uvedl jednu z výhod setrvání v EU šéf letiště Heathrow John Holland-Kaye.
Dvě třetiny největších veřejně obchodovaných firem se nicméně k dopisu nepřipojily, upozornil server BBC. Mezi nimi jsou velké bankovní instituce jako Barclays, RBS nebo Lloyds Banking Group.
Podpis nepřidaly ani řetězce Tesco či Sainsbury, které se také snaží zůstat neutrální. Firmy podle listu Guardian nechají rozhodnutí o setrvání v EU na britských voličích.
Cameron sjednal s EU minulý týden dohodu, jíž podmiňoval svou podporu setrvání země v Unii. Stanovil datum referenda na 23. června a vyzval občany, aby hlasovali proti odchodu Británie z EU.
V pondělí ale kurz libry klesl vůči dolaru o zhruba dvě procenta na minimum za téměř sedm let, protože za vystoupení z EU se vedle několika ministrů vlády postavil vlivný a charismatický starosta Londýna Boris Johnson.
V pondělí Cameron v Dolní sněmovně prohlásil, že vystoupení z Unie by ohrozilo nejen ekonomiku, ale i bezpečnost Británie. Díky reformní dohodě s EU bude podle něj Británie "bezpečnější a silnější".
Velké korporace se už podobným způsobem zapojily do kampaně před skotským referendem o nezávislosti v roce 2014, aby vyjádřily podporu jednotné Británii. Řada skotských voličů ale tehdy pohrozila, že bude signatářské firmy bojkotovat, a tato zkušenost mohla podle agentury Reuters hrát roli i ve snížené ochotě "velkého byznysu" zapojit se do další rozdělující politické kampaně.