Berlín - Německé osobní vlaky jezdí po třídenní stávce strojvůdců největšího železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) opět podle plánu. Menší problémy přetrvávají v nákladní dopravě. Odborový svaz strojvůdců (GDL) i vedení DB vyjadřují ochotu jednat o řešení vzájemného sporu, podle rozhlasové stanice Deutschlandfunk ale přetrvávají obavy z dalších stávek v předvánočním období.
"Od dnešního rána je zákazníkům Deutsche Bahn k dispozici kompletní nabídka vlaků," uvedl železniční dopravce v tiskovém prohlášení. Stávka strojvůdců sice skončila v sobotu v 18 hodin, v neděli ale jezdily jen asi dvě třetiny vlaků, protože DB neměly soupravy a jejich posádky připravené v místech, odkud pravidelně vyjíždějí.
V nákladní dopravě se provoz obnovuje pomaleji. Na nákladových nádražích se nahromadily vlaky a DB je musí vypravovat postupně, aby nezablokovaly tratě pro osobní dopravu. "Vlaky se krok za krokem vracejí do provozu," uvedly DB k nákladní dopravě.
Připraveni ke kompromisům
Svaz GDL i vedení DB tvrdí, že jsou připraveny vyjednávat o urovnání sporů, kvůli nimž jedna z nejdelších stávek na německé železnici vypukla. "Jsme připraveni ke kompromisům. Když požadujeme (zvýšení platu o) pět procent, nikdo, ani představenstvo firmy, si nepředstavuje, že těch pět procent dostaneme," řekl v televizi ZDF šéf GDL Claus Weselsky.
Připravenost ke kompromisu už avizovalo i vedení DB. Žádný termín pro zahájení rozhovorů ale zatím nebyl stanoven.
Konkurenční železniční odborový svaz EVG, který zastupuje víc zaměstnanců než GDL, ale varuje, že hrozí další stávky. Šéf svazu Alexander Kirchner řekl stanici Deutschlandfunk, že Weselskému nejde o zvýšení platů a zlepšení pracovních podmínek strojvůdců, ale pouze o posílení vlastní moci na úkor EVG. V této věci prý není ochoten ustoupit a je připraven znovu zastavit provoz na železnici.
Méně práce, více peněz
Stávky na železnici se konají od konce srpna. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 000 a 46 000 eury ročně.
Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě. Zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL.