Kopřivnice – Kopřivnická Tatra dokončila největší automobil, jaký kdy vyrobila. Jde o podvozek s kabinou a agregáty, který na délku měří 18 metrů a má osm náprav, z nichž šest je řiditelných.
Na podvozek namontuje německá firma vrtnou plošinu. Hmotnost automobilu pak dosáhne 90 tun. Motor bude pohánět jak kola, tak vrtné zařízení. Celkový výkon činí 1200 koní, ale při jízdě jej elektronika omezí na polovinu.
„Podobná obří vozidla vyrábějí v Evropě pouze Bělorusové a Rusové,“ podotýká generální ředitel Petr Karásek. Inženýrům v Kopřivnicise navíc podařilo zkonstruovat automobil tak, že podvozek měří na šířku jen 2,5 metru. Díky tomu se může legálně vydat do běžného provozu po evropských silnicích, zatímco konkurenční automobily, které byly původně navržené jako nosiče raket, jsou na to příliš široké.
Výrobek zapadá do nové strategie Tatry, která nechce konkurovat obrovským automobilkám v masové produkci běžných vozů, ale hodlá se věnovat pracným specialitám. Zájemců je podle ředitele Karáska už několik. „Všichni čekají, až se první exemplář vyzkouší, a předpokládáme, že během 10 let prodáme přes 50 takových vozidel,“ upřesňuje.
V rámci snahy nabízet produkty, do kterých se jiným nechce, Tatra loni vyvinula automobil pro zemědělce, který se dokáže po poli pohybovat jako traktor, ale na silnici je mnohem obratnější.
Dalším příkladem obsazování mezer na trhu je nedávno vyvinutý tahač tanků určený do pouštních podmínek. Šanci představuje rovněž obrněné vozidlo Titus, oceněné na letošním veletrhu vojenské techniky IDET.
Tatra dnes stojí na třech nohách: jde o komerční vozidla pro těžaře, stavaře a lesníky, dále o speciální civilní (například hasičská) auta a o vojenské zakázky. Tyto pilíře jsou pro společnost stejně důležité, byť momentálně Tatra montuje desítky vozidel pro české i slovenské hasiče.
Automobilce může pomoci i stříbrné plátno. V australsko-americkém akčním filmu „Šílený Max: Zběsilá cesta“, který měl letos premiéru, dostala totiž velký prostor právě tři auta z Kopřivnice, která filmařům před šesti lety prodal australský dealer.
Jak roste počet vyrobených vozů a tržby z jejich prodeje? Jaké zaměstnance teď Tatra hledá? A které plány se jí zatím nepodařilo dotáhnout do konce? Čtěte podrobněji v aktuálním vydání týdeníku Ekonom.
Týdeník Ekonom je k dostání na obvyklých místech. Lze si jej přečíst také na internetu, na iPadu a iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.