Praha - Ministerstvo dopravy chystá plán na rozdělení mýtného systému na dvě části. Oddělení distribuce a servisu palubních jednotek pro kamiony souvisí se zavedením systému společné jednotky pro všechny země EU, kterou požaduje Evropská unie.
Nový systém, ve kterém by služby spojené se servisem těchto palubních jednotek měla zajišťovat řada soukromých společností, by mohl fungovat do roka. Uvedl to ministr dopravy Antonín Prachař.
O rozdělení jedná úřad s Kapschem
Puštění dalších firem na mýtný trh usnadní podle ministerstva přechod na nový systém po roce 2016. S tím by mohly být problémy, pokud by v připravovaném tendru na provoz mýtného nezvítězil současný dodavatel - společnost Kapsch. S Kapschem už úřad o ocenění přípravných prací na rozdělení současného systému jednal. Podle předběžných odhadů si přepracování softwaru vyžádá do 300 milionů korun. "Indikativní nabídka, která je aktuálně na stole, odpovídá zmíněné částce," potvrdil generální ředitel tuzemského Kapsche Karel Feix.
Za tuto cenu získá stát lepší pozici při nadcházejícím obřím tendru na další mnohaletý provoz mýtného systému, uvedl ministr. Noví dodavatelé, mezi kterými mohou být například karetní společnosti či provozovatelé sítě čerpacích stanic, budou mít do vypršení smlouvy s Kapschem zhruba rok času na zaběhnutí vlastního systému.
Šance na prolomení monopolu
Kromě distribuce a servisu nových celoevropských palubních jednotek mají mít noví dodavatelé za povinnost shromažďovat údaje o pohybu kamionů po zpoplatněné síti a předávat tyto údaje státu ke kontrole a pro účely výběru mýtných poplatků.
Tento balík služeb představuje podle odhadu ministerstva zhruba dvě třetiny celkových nákladů na výběr elektronického mýta. Zbylá třetina nákladů pak připadá na provoz technologie - mýtných bran a kontrolu plateb za mýtné, takzvaný enforcement.
V současnosti je v provozu na 700 tisíc palubních jednotek, které vlastní stát. O jejich provoz se ale stará výhradně Kapsch se svými subdodavateli. Smyslem rozdělení mýtného na dvě části je podle ministerstva dopravy šance prolomit dosavadní monopol a rozdělení trhu pro více firem. Samotné palubní jednotky, které musí být jednotné v celé Unii, by pak byly majetkem dopravců, nikoliv státu.
Elektronické mýtné je na 1300 kilometrech
V současnosti ministerstvo podle Prachaře pracuje na analýze přínosů, které by tato změna znamenala. V co nejbližší době hodlá tento materiál představit vládě, která by o ministerském návrhu měla nakonec rozhodnout.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni se na mýtném vybralo zhruba 8,55 miliardy korun. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.