Necháváte auto na nádraží? Půjčte ho, vydělá vám, láká Leo Express cestující

Roman Šitner
25. 1. 2017 7:32
Leo Express sází na sdílenou ekonomiku, díky níž chce nabídnout dopravu od domu k domu. Nové projekty řídí automobilový závodník Jan Charouz. Nejpozději v létě chce firma spustit systém sdílení aut. Cena by měla být zhruba poloviční proti stejným autům u běžných autopůjčoven. Firma zkouší všechno. Nabízí koloběžky i půjčovnu jízdních kol.
Které bude sdílené? Ilustrační snímek.
Které bude sdílené? Ilustrační snímek. | Foto: Economia

Praha – Dopravce Leo Express se chce profilovat jako firma, která se postará o dopravu od domu k domu. Ke svým černým vlakům a autobusům tak postupně připojuje další služby.

Nově zavedl dopravu minibusem až k domu od zastávky svého autobusu ve Zlíně a Luhačovicích. Nejpozději v létě chce také spustit komunitní sdílení aut – Smilecar.

"Naši zákazníci nechávají svá auta na parkovištích u nádraží a říkali jsme si, že by je někdo mohl chtít využít," popisuje automobilový závodník Jan Charouz, který pro Leo Express pracuje jako "door2door manager" a který má právě služby dopravy od dveří ke dveřím na starosti. Službě Smilecar, která je samostatnou akciovou společností, pak přímo šéfuje.

Charouz, který před osmi lety vyhrál závody Le Mans, je synem podnikatele a taktéž automobilového závodníka Antonína Charouze.

Dříve než v létě

Firma Leo Express přišla s konceptem, že lidé přihlásí svá auta a podobně jako například u ubytovací služby Airbnb nabídnou jejich využití ostatním. Jejich auta by tak mohla vydělávat, místo aby bez využití někde stála.

Jan Charouz ještě v roli závodníka. Dnes pracuje pro Leo Express
Jan Charouz ještě v roli závodníka. Dnes pracuje pro Leo Express | Foto: jan-charouz.cz

Zatím Leo Express oslovil pouze své nejčastější zákazníky. První své vozy již zaregistrovali. "Už se nám přihlásilo několik majitelů aut, máme v nabídce i Audi Q7 nebo obytný vůz, nyní hledáme další, až jich budeme mít dostatek, službu spustíme," plánuje Charouz. Konkrétní zatím být nechce.

Na webu firma před Vánocemi avizovala "již brzy", v současnosti je tam slogan "již brzy, léto 2017". Jan Charouz ale počítá, že to nakonec bude dříve.

Smilecar se bude lišit jak od běžného sdílení aut, tak od autopůjčoven. Lidé nabídnou své vozy a termíny, kdy jsou volné. Se zájemcem se pak domluví na předání klíčů, ty by mohli předávat i na pokladnách Leo Expressu. Zákazník i majitel auta si pak vzájemně udělí hodnocení.

Podmínky půjčování se zatím pouze připravují. Domluvené je již speciální pojištění na každý den půjčení, které umožní, aby automobil mohl řídit jiný řidič a všechna rizika byla krytá. Cena by měla být zhruba poloviční proti stejným autům u běžných autopůjčoven.

"Naším cílem je, aby se s námi lidé dostali všude, když někam nejedeme vlakem nebo autobusem, mohou si na to půjčit auto," říká Charouz. Zároveň chce majitelům aut umožnit je lépe využít a něco si přivydělat.

Koloběžky na kratší cesty

Od loňska firma nabízí půjčování elektrických koloběžek, na kterých mohou zákazníci dojet zbytek své trasy z nádraží. Služba se kvůli zimě zatím podle Charouze nerozjela. Část klientů odrazuje i cena. Šestihodinová zápůjčka vyjde na 250 korun.

Leo Express spolupracuje i s taxi aplikací Liftago a se službou Uber. Postupně rozšiřuje také nabídku dopravy od vlaku až domů. I kvůli tomu ovládl minibusového dopravce Tiger Express, který dříve spolupracoval se Student Agency.

Konkurenti Leo Expressu se rovněž snaží rozšiřovat své služby. Do skupiny Student Agency patří i pražské taxislužby Tick Tack a Green Taxi. České dráhy spolupracují ve větších městech s taxislužbami a nabízí na ně svým zákazníkům slevy.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Skupina 60 programátorů zahájila práce na IT systému ke známkám

Skupina 60 programátorů dnes večer v pražských Holešovicích začala v rámci veřejného hackathonu pracovat na novém IT systému elektronických dálničních známek. Pokračovat budou až do neděle, organizátoři pak chtějí předat systém zdarma státu. ČTK to řekl organizátor akce Tomáš Vondráček. Podotkl, že věří v úspěšné dokončení projektu. Při hackathonu pracují vývojáři ve vymezeném čase na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu.

Systém by podle organizátorů mohl být náhradou za zakázku na IT, jehož dodavatelem měla být za 401 milionů korun firma Asseco Central Europe. Stát však zakázku zruší.

Organizátoři chtějí práce dokončit do neděle 18:00. "Může se ovšem stát, že to bude déle a někteří programátoři tady zůstanou ještě další noc. Já ale věřím, že se nám to do té doby podaří spustit," řekl Vondráček.

Akci chtějí o víkendu navštívit mimo jiné i premiér Andrej Babiš (ANO) nebo nový ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Při explozi v Houstonu přišli o život dva lidé. Nešlo o záměrný čin, sdělili vyšetřovatelé

Mohutná exploze dnes v průmyslovém objektu na severozápadě Houstonu na jihu Spojených států zabila dva lidi, srovnala se zemí budovu skladu zboží a poškodila několik okolních domů. Oznámila to místní policie. Podle vyšetřovatelů nešlo o záměrný čin, nicméně trestní stíhání neznámé osoby bylo zahájeno.

Šéf houstonských hasičů Samuel Peňa na twitteru varoval obyvatele, aby se k místu zásahu nepřibližovali. Přislíbil, že hasiči příčinu výbuchu oznámí, jakmile budou mít konkrétní informace. Dodal, že evakuace vyhlášena nebyla, ale bylo uzavřeno několik okolních ulic.

Peňa rovněž napsal, že odborníci v okolí sledují kvalitu ovzduší, ale že žádný únik nebezpečných látek zaznamenán nebyl.

Exploze, kterou zachytily kamery, byla natolik silná, že otřásla domy v okolí. Domy a další stavby v okolí mají poškozené střechy a stěny. Drobné škody jako rozbitá okna a dveře ohlásili i lidé ve vzdálenějších oblastech.

Velká síla exploze, kterou doprovázel mohutný záblesk a která byla slyšet na kilometry daleko, vyvolala na twitteru spekulace, že město zasáhl meteorit nebo vybuchla puma.

Další zprávy