Necháváte auto na nádraží? Půjčte ho, vydělá vám, láká Leo Express cestující

Roman Šitner
25. 1. 2017 7:32
Leo Express sází na sdílenou ekonomiku, díky níž chce nabídnout dopravu od domu k domu. Nové projekty řídí automobilový závodník Jan Charouz. Nejpozději v létě chce firma spustit systém sdílení aut. Cena by měla být zhruba poloviční proti stejným autům u běžných autopůjčoven. Firma zkouší všechno. Nabízí koloběžky i půjčovnu jízdních kol.
Které bude sdílené? Ilustrační snímek.
Které bude sdílené? Ilustrační snímek. | Foto: Economia

Praha – Dopravce Leo Express se chce profilovat jako firma, která se postará o dopravu od domu k domu. Ke svým černým vlakům a autobusům tak postupně připojuje další služby.

Nově zavedl dopravu minibusem až k domu od zastávky svého autobusu ve Zlíně a Luhačovicích. Nejpozději v létě chce také spustit komunitní sdílení aut – Smilecar.

"Naši zákazníci nechávají svá auta na parkovištích u nádraží a říkali jsme si, že by je někdo mohl chtít využít," popisuje automobilový závodník Jan Charouz, který pro Leo Express pracuje jako "door2door manager" a který má právě služby dopravy od dveří ke dveřím na starosti. Službě Smilecar, která je samostatnou akciovou společností, pak přímo šéfuje.

Charouz, který před osmi lety vyhrál závody Le Mans, je synem podnikatele a taktéž automobilového závodníka Antonína Charouze.

Dříve než v létě

Firma Leo Express přišla s konceptem, že lidé přihlásí svá auta a podobně jako například u ubytovací služby Airbnb nabídnou jejich využití ostatním. Jejich auta by tak mohla vydělávat, místo aby bez využití někde stála.

Jan Charouz ještě v roli závodníka. Dnes pracuje pro Leo Express
Jan Charouz ještě v roli závodníka. Dnes pracuje pro Leo Express | Foto: jan-charouz.cz

Zatím Leo Express oslovil pouze své nejčastější zákazníky. První své vozy již zaregistrovali. "Už se nám přihlásilo několik majitelů aut, máme v nabídce i Audi Q7 nebo obytný vůz, nyní hledáme další, až jich budeme mít dostatek, službu spustíme," plánuje Charouz. Konkrétní zatím být nechce.

Na webu firma před Vánocemi avizovala "již brzy", v současnosti je tam slogan "již brzy, léto 2017". Jan Charouz ale počítá, že to nakonec bude dříve.

Smilecar se bude lišit jak od běžného sdílení aut, tak od autopůjčoven. Lidé nabídnou své vozy a termíny, kdy jsou volné. Se zájemcem se pak domluví na předání klíčů, ty by mohli předávat i na pokladnách Leo Expressu. Zákazník i majitel auta si pak vzájemně udělí hodnocení.

Podmínky půjčování se zatím pouze připravují. Domluvené je již speciální pojištění na každý den půjčení, které umožní, aby automobil mohl řídit jiný řidič a všechna rizika byla krytá. Cena by měla být zhruba poloviční proti stejným autům u běžných autopůjčoven.

"Naším cílem je, aby se s námi lidé dostali všude, když někam nejedeme vlakem nebo autobusem, mohou si na to půjčit auto," říká Charouz. Zároveň chce majitelům aut umožnit je lépe využít a něco si přivydělat.

Koloběžky na kratší cesty

Od loňska firma nabízí půjčování elektrických koloběžek, na kterých mohou zákazníci dojet zbytek své trasy z nádraží. Služba se kvůli zimě zatím podle Charouze nerozjela. Část klientů odrazuje i cena. Šestihodinová zápůjčka vyjde na 250 korun.

Leo Express spolupracuje i s taxi aplikací Liftago a se službou Uber. Postupně rozšiřuje také nabídku dopravy od vlaku až domů. I kvůli tomu ovládl minibusového dopravce Tiger Express, který dříve spolupracoval se Student Agency.

Konkurenti Leo Expressu se rovněž snaží rozšiřovat své služby. Do skupiny Student Agency patří i pražské taxislužby Tick Tack a Green Taxi. České dráhy spolupracují ve větších městech s taxislužbami a nabízí na ně svým zákazníkům slevy.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Malé letadlo se na západě Ukrajiny zřítilo na dům, čtyři lidé zahynuli

Malé letadlo se v úterý na západě Ukrajině zřítilo na soukromý dům, který vzápětí začal hořet. Neštěstí si vyžádalo čtyři lidského životy - zahynul ukrajinský pilot a tři cestující ze Spojených států. V domě u vsi Šeparivci v Ivano-Frankivské oblasti v okamžiku nehody nikdo nebyl, napsal na svém webu list Ukrajinska pravda s odvoláním na záchranáře a policii. Hasičům se požár na ploše asi 100 metrů čtverečních podařilo uhasit asi hodinu po pádu letadla.

Zřícený letoun pilotoval místní obyvatel, cestující byli cizinci. Agentura Unian později s odvoláním na židovskou obec uvedla, že v letadle kromě pilota zahynuli cestující ze skupiny chasidských židů ze Spojených států, kteří jsou v oblasti na dovolené; všichni měli americké občanství. Stroj pilotoval profesionální letec se čtyřicetiletou praxí, bývalý vojenský pilot, který se angažoval v rozvoji sportovního létání a ultralightů a působil také jako letecký instruktor.

Havarovaný stroj byl podle ukrajinského deníku WT10 Advantic, což je podle dostupných informací letadlo navržené a vyvíjené společností Aerospool z Prievidze na Slovensku. V nabídce na jejím webu ale aktuálně tento typ nefiguruje a vedení firmy je právě na dovolené. Stroj se podle dostupných informací prodával v rozloženém stavu, aby si jej zákazník sestavil sám.

Zdroj: ČTK
Další zprávy