Konec lockdownu nahnal Čechy i s úsporami do obchodů. Utráceli za auta i oblečení

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
8. 7. 2021 9:40
Tržby v maloobchodě v květnu meziročně stouply po očištění o kalendářní vlivy o 5,8 procenta, v dubnu podle revidovaných údajů rostly o 7,2 procenta. V meziměsíčním srovnání obchodníci utržili o 7,3 procenta více. Na webu o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Výsledky maloobchodních tržeb podle Českého statistického úřadu kladně ovlivnilo rozvolnění protiepidemických opatření, díky němu mohly v polovině května všechny obchody po více než čtyřech měsících nuceného uzavření kvůli pandemii otevřít.

Bez očištění byly maloobchodní tržby v pátém měsíci meziročně vyšší o 8,1 procenta, přičemž vzrostly tržby hlavně za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty a stejně jako v dubnu nejvíce stouply za oděvy a obuv.

Ty za květen vzrostly až o 41,1 procenta. Podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka lidé kvůli změnám počasí obměňují své šatníky. "Nákupy oděvů a obuvi mohou být dále motivovány rušením prací z domova a konáním společenských akcí. Výrazný růst tržeb byl zaznamenán i ve specializovaných obchodech s počítačovou a komunikační technikou či v obchodech s kosmetickými a toaletními výrobky," doplnil. 

Internetový prodej nepolevuje

"Jediný nepotravinářský sortiment, který zaznamenal pokles tržeb, bylo sportovní, kulturní a rekreační zboží. V loňském roce výrazně rostly tržby za sportovní a rekreační potřeby, což se letos v tak velké míře neopakovalo. I když se zákazníci vrátili do kamenných prodejen, internetový prodej si udržel rostoucí trend," uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Doplnila, že třetí měsíc za sebou vykazoval vysoké meziroční růsty i prodej aut.

Lidé i po otevření kamenných prodejen podle ekonoma Křečka nakupují výrazně více po internetu. "E-shopy zaznamenaly v květnu meziroční růst tržeb o 15,6 procenta. Situace se již pravděpodobně nikdy nevrátí do doby před propuknutím pandemie," uvedl s tím, že lidé na internetu rádi porovnávají různé ceny stejných produktů a snaží se nakupovat výhodněji než v kamenných obchodech ve svém okolí.

 

Právě se děje

Další zprávy