Kavárny i přes úbytek hostů otevřou nové pobočky. Kvůli dražší kávě ale zvyšují ceny

ČTK ČTK
31. 1. 2022 12:36
Kavárenské řetězce v Česku se v důsledku pandemie koronaviru potýkají s nižší návštěvností, přesto letos plánují otevřít nové pobočky. Vzrostl počet lidí, kteří si občerstvení objednávají s sebou, firmy tak hodlají tuto službu vylepšovat. Některé kavárny také kvůli rostoucím cenám kávy, energií, dopravy a dalších nákladů zdražují. Vyplývá to z odpovědí zástupců kavárenských sítí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Britský řetězec Costa Coffee by se letos ve druhém a třetím čtvrtletí měl rozrůst o dvě kavárny mimo Prahu. V současné době jich má v Česku kolem 60.

"S každým dalším opatřením dochází k okamžitému poklesu návštěvnosti. Část lidí nepřijde z obavy z možné nákazy, část zákazníků prostě nechce být již jakkoliv omezována a nucena k něčemu, co vnímají jako určitý stav nesvobody," uvedl ředitel Costa Coffee ČR Aleš Fránek. Vzhledem k vývoji pandemie chce značka rozšířit službu doručení domů zákazníkům v lokalitách, kde dosud není dostupná.

Podnikatelé se podle Fránka musí vypořádat se zdražováním ve všech úrovních od zvyšování mezd přes růst cen u dodavatelů po vyšší ceny energií. "Zdražení je pro nás vždy až ta poslední možnost, ale vzhledem k celkové situaci ho bohužel nelze vyloučit," řekl.

Česká síť CrossCafe plánuje letos otevřít tři nové kavárny, momentálně jich provozuje 20. V únoru představí nové podmínky pro potenciální franšízanty, cílem je usnadnit zájemcům cestu k provozování kavárny.

I CrossCafe sleduje úbytek hostů v pobočkách. Důvodem jsou vládní restrikce i nárůst počtu nakažených. "Dříve 65 procent hostů zůstávalo v kavárně a pouze 35 procent si objednávku bralo s sebou. Dnes je poměr vyrovnaný," uvedl ředitel společnosti David Štangle.

CrossCafe chce letos posílit nabídku obědů, lidé by měli mít možnost vybrat si z několika druhů hlavních jídel. Kavárny tak plnohodnotně nahradí návštěvu restaurace, řekl Štangle. Doplnil, že zvýšit ceny musela firma už loni, další zdražování aktuálně nechystá.

Kavárny jsou součástí prodejen německé společnosti Tchibo, kterých má v tuzemsku 45. "V posledních dvou letech jsme vzhledem k pandemii budování našich vlastních obchodů pozastavili, ale letos bychom se rádi vrátili k plánu expanze a otevřeli alespoň jednu další značkovou prodejnu, vše bude ale záležet na nabídce lokalit a také podmínkách v daném místě," řekla mluvčí firmy Eva Kotýnková.

Společnost chce ale pokračovat s koncepcí dočasných obchodů, takzvaných pop-up stores. Návštěvnost prodejen podle Kotýnkové klesla proti předkrizové době zhruba o 30 procent.

Tchibo plánuje zdražení od 1. února. "Do zvýšení cen se promítá především výrazný nárůst cen zelené kávy na světových burzách a dále permanentně rostoucí ceny dopravy, energií i obalových materiálů," uvedla Kotýnková.

Na český trh loni vstoupil polský řetězec Dobro & Dobro Cafe, první kavárnu otevřel v centru Prahy v Purkyňově ulici. S rozšířením počítá případně příští rok v závislosti na situaci kolem pandemie. Nyní připravuje jarní kávovou nabídku a změny u snídaní. Spolupracovat bude s doručovací službou Wolt.

"Co se týče zdražování, toho se možná dočkáme, až se cena kávy stabilizuje a uděláme přepočet. Myslíme, že nárůst nebude výrazný. V tuto chvíli máme celkem přijatelné ceny na celý sortiment," uvedla firma.

V Česku dále působí americká kavárenská síť Starbucks se zhruba padesátkou poboček. Informace o plánech na letošní rok se ČTK nepodařilo získat.

 

Právě se děje

Další zprávy