Praha - Firma Kapsch, která neuspěla v tendru na provoz mýta, nabízí státu v inzerátu v dnešní Mladé frontě Dnes (MfD) o třetinu nižší cenu než vítěz soutěže CzechToll/SkyToll. Pod nabídkou s datem 23. října je podepsán ředitel Kapsche Karel Feix. Oficiální nabídku zaslala firma i ministerstvu dopravy. To označilo postup firmy jako matení veřejnosti. Podobě se vyjádřil i CzechToll, obsah inzerátu je podle něj nesmysl a fake news.
Konsorcium CzechToll/SkyToll zvítězilo v tendru na deset let provozu mýtného systému po roce 2019 s nabídkou 10,75 miliardy korun. Současný provozovatel mýta Kapsch v inzerátu nabízí 6,9 miliardy, v tendru původně požadoval přes 13 miliard. S CzechToll/SkyToll už ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu.
Snížená cena podle šéfa Kapsche odráží zavedení možnosti nulové sazby na silnicích první třídy, nabízí proto provoz stávajícího systému bez rozšířených úseků. "Je nepochopitelné, že chce Česká republika vyhodit do koše plně funkční mýtný systém, když rozsah zpoplatněných silnic zůstává beze změny," uvedl Feix.
Podle mluvčího ministerstva Jakuba Stadlera Kapsch pokračuje v matení veřejnosti. "Nabídka firmy Kapsch na provozování mýta, kterou dnes formou placené inzerce zveřejnila některá média, zcela ignoruje skutečnost, že stát už smlouvu na provozování mýta pro roce 2019 uzavřel s jiným dodavatelem," řekl s tím, že čas pro podání nabídek vypršel v březnu. Kapsch by se podle něj měl soustředit na bezproblémové předání mýta novému provozovateli.
"Za roky 2017 až 2019 hodlá společnost Kapsch dle platných smluv naúčtovat státu za provoz mýtného systému (…) 5,27 miliardy korun. Pokud tedy aktuálně účtuje Kapsch státu 1,75 miliardy korun ročně, je obsah inzerátu nesmysl a fake news, a Kapsch to musí vědět," sdělil ČTK v reakci na inzerát Kapsche mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.
Mýtné vybírá Kapsch na více než 1400 kilometrech dálnic a silnic první třídy v Česku elektronicky od roku 2007. Hledání nového provozovatele mýta trvalo několik let. Letos v březnu do tendru podali nabídky čtyři zájemci, včetně Kapsche, nejnižší byla od CzechToll/SkyToll.
Systém se nově rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy, minulý týden ale ministerstvo dopravy oznámilo, že umožní krajům a obcím zavést na nich nulovou sazbu na mýtné. Kapsch v inzerátu píše, že nižší cenu nyní nabízí právě kvůli tomu, že stát umožní nulovou sazbu na úsecích, o které se systém po roce 2019 rozšíří.
Kapsch letos v létě po vyhlášení výsledků tendru nabídl nižší cenu, než se kterou se účastnil soutěže, a to 10,5 miliardy. V polovině září pak Kapsch oznámil médiím, že by se daly náklady na provoz současného systému mýta snížit až na šest miliard korun. Ministerstvo dopravy tehdy k jeho prohlášení uvedlo, že firma měla možnost nabídnout nejnižší cenu v tendru a vyhrát tak soutěž, ve které měli všichni stejné podmínky.
Ačkoli Kapsch nyní postupně nabízí nižší a nižší cenu za provoz mýta, v březnu před uzavřením tendru hrozil ministrovi žalobou v reakci na požadavek státu na snížení nákladů za mýtný systém. Ministr dopravy Ťok (za ANO) tehdy vyzval Kapsch k jednání o úsporách na provozních nákladech mýtného systému za rok a půl do ukončení stávajícího kontraktu, než se provozu ujme vítěz tendru. Kapsch tvrdil, že úsporám brání technické podmínky nynějšího kontraktu, a poslal Ťokovi předžalobní výzvu s požadavkem, aby se ministr zdržel dalšího poškozování dobrého jména firmy.