Jednosměrné chodby, průhledné přepážky. Kanceláře se po pandemii změní, míní experti

ČTK ČTK
6. 5. 2020 17:48
Jednosměrné chodby, nárazníkové zóny kolem stolů a průhledné plastové přepážky chránící před kašlem a smrkáním kolegů. To vše se podle odborníků může stát novým kancelářským standardem po zrušení koronavirových karanténních opatření, kvůli nimž řada lidí začala pracovat z domova.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Vlády v zemích po celém světě vydaly v různé podobě zákazy či doporučení nevycházet z domova, a globální pandemie tak radikálně změnila způsob, jak a kde lidé pracují. Miliony lidí přesedly z kanceláře do obývacího pokoje a namísto porad se konají videokonference, napsala agentura Reuters.

Zatímco se na řadě míst začala karanténní opatření uvolňovat, mění kanceláře podobu tak, aby se minimalizovalo riziko přenosu a zabránilo druhé vlně nákazy koronavirem, která by podle varování amerického Střediska pro kontrolu a předcházení nemocí mohla USA tvrdě zasáhnout během příští zimy.

Mezinárodní realitní společnost Cushman & Wakefield, která dohlížela na návrat téměř milionu lidí do kanceláří v Číně, přišla s konceptem pracoviště, který má pomoci při dodržování bezpečnostních opatření proti nákaze v rámci kancelářského života. Tento koncept využívá pravidlo společenského odstupu na šest stop, tedy 180 centimetrů, což je perimetr kolem pracovních stolů, který má zůstat prázdný.

Prototyp v kancelářích sídla společnosti v Amsterodamu ukazuje klientům, jak se dají jejich prostory upravit. "Stačí běžné věci jako barevný koberec, anebo méně sofistikovaná a levnější metoda - vymezení prostoru lepící páskou na podlaze, aby všichni věděli, kam sahá 180 centimetrů od pracovního stolu," řekl Bill Knightly, který je členem skupiny řešící v rámci společnosti problémy spojené s covidem-19.

"Je to na první pohled viditelné. V některých případech je třeba nainstalovat plexisklo nebo jiný druh zástěny před kašláním, abychom lidem poskytli dodatečnou ochranu," dodal.

Pro zaměstnance, kteří jsou zvyklí na společenské interakce v moderních kancelářích založených na konceptu open space, tedy otevřeného prostoru, a na stoly, o které se dělí více zaměstnanců, může být těžké si na tyto změny zvyknout, míní psycholog Brad Bell, který studuje dopad práce na dálku.

"Zjistili jsme, že když zaměstnanec zažívá, anebo vnímá svou izolaci, má to negativní dopad na celou řadu věcí včetně jeho spokojenosti s odvedenou prací," řekl Bell, který je profesorem studií lidských zdrojů na Cornellově univerzitě. "Myslím, že to rozhodně může vést ke stresu a narušit pocit duševní pohody."

Nyní ovšem zaměstnavatelé zjišťují, jako výhody má práce na dálku, na kterou museli přejít během pandemie, dodal Bell. A některé firmy by podle něj mohly přejít na tento model trvale.

"Z mých rozhovorů s různými firmami vyplývá, že zaměstnanci zůstávají produktivní. Plní své úkoly, odvádějí práci. V mnoha ohledech je to náročná doba pro všechny, ale lidé si vedou mnohem lépe, než mnoho společností čekalo," řekl Bell.

Podle Knightleyho ale vzroste poptávka po kancelářských prostorách umožňujících společenský odstup. "Ptáte se, jestli si myslíme, že všichni, kdo mohou pracovat z domova, v tom budou pokračovat? Ne, v této fázi ještě ne. Zatím na tom ještě nepanuje všeobecná shoda," dodal.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Prototyp nové rakety SpaceX explodoval na testovací rampě, nehoda nesouvisí se sobotním startem

Prototyp nové rakety Starship společnosti SpaceX dnes explodoval na testovací rampě v americkém státě Texas. Nehoda podle agentury Reuters nesouvisí s chystaným sobotním startem lodě Crew Dragon stejné firmy k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Informace o případných zraněných zatím nejsou hlášeny.

V sobotu má raketa Falcon 9, která rovněž patří SpaceX, vynést do vesmíru na druhý pokus z floridského Mysu Canaveral loď Crew Dragon s dvojčlennou posádkou.

Zdroj: ČTK
Další zprávy