Kdo vydělává i za stavu nouze: placené televize, on-line prodejci her a operátoři

Ekonomika Ekonomika
18. 4. 2020 19:18
Aspoň některá odvětví mohou za současné pandemie koronaviru, kvůli níž by se měla většina obyvatel zdržovat doma, evidovat vyšší tržby. Jsou mezi nimi například potravinové e-shopy nebo placené televize. Z dlouhodobého hlediska je ale zatím ve hvězdách, kdo ze situace, která je pro většinu oborů ekonomicky velmi bolestivá, může skutečně vydělat.
Foto: Jakub Plíhal

Doručovací služby

I doručovací služby pozorují zvýšený zájem zákazníků. Po vyhlášení stavu nouze se počet doručovaných balíků zvýšil o více než pětinu, což souviselo s vyššími objednávkami z e-shopů po uzavření většiny obchodů. Zároveň ale klesl objem zásilek od podnikatelů posílajících balíky do zahraničí.

Například dopravce GLS zaznamenal v týdnu od 23. března celkové zvýšení objemu přeprav o desetinu. U některých e-shopů vzrostl počet balíků až o 400 procent.

Zásilkovna, která doručuje zboží e­-shopů do kamenných obchodů, jež fungují jako výdejny, zapojila v březnu do provozu více než dva tisíce prodejen z celkových čtyř tisíc, se kterými spolupracuje. Pro mnoho obchodníků, malých a středních podnikatelů je výdej zásilek z internetových obchodů alespoň částečnou kompenzací poklesu tržeb.

"Stejně jako Zásilkovna i některé e-shopy především z oblasti neesenciálního
zboží zaznamenaly v prvním týdnu po vyhlášení stavu nouze (třetí březnový týden) propady v objemech zboží v řádech nižších desítek procent, nicméně v dalších týdnech začaly objemy i z těchto internetových obchodů nadále růst," uvedla zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková.

Roste také zájem lidí o největší českou rozvozovou platformu jídla z restaurací Dáme jídlo, ke konci března byl vyšší o jednotky procent, zájem restaurací pak osminásobný. Zákazníci také podle platformy dávají kurýrům větší spropitné.

Doručovací firma DPD ale stejně jako některé řetězce s potravinami zmiňuje zvýšenou finanční zátěž na hygienická opatření. "V posledních týdnech jsme zaznamenali výrazný nárůst objemu zásilek, které dosahují úrovně vánoční sezony. S tímto trendem je také spojeno zvýšení nákladů nejen na zajištění přepravních kapacit, ale také ochranných prostředků a dezinfekce pro naše kurýry, zaměstnance a depa," uvedl obchodní ředitel DPD David Žežulka.

"Na standardní vánoční sezonu se připravujeme vždy několik měsíců dopředu - dokážeme tak bez problému předvídat vývoj a kapacity máme nasmlouvané v dostatečném předstihu. V současnosti se však situace mění ze dne na den, na což musíme neustále operativně reagovat. S tím jsou samozřejmě spojeny další nemalé náklady, a tudíž nemůžeme být natolik efektivní, jak bychom si představovali," doplnil Žežulka.

Také Česká pošta pozoruje nárůst počtu přepravených balíků. "Během nouzového stavu lidé více objednávají zboží přes e-shopy, dosahujeme průměrného denního podání přes 200 tisíc balíků, což odpovídá předvánočnímu období," uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Současně ale připomněl, že pošta musela přistoupit k omezení řady svých služeb, například k uzavření přepážek, které nebyly chráněny sklem, nebo zkrácení provozní doby.

 

Právě se děje

Další zprávy