Hamé loni rostlo díky paštikám, zelenině a chlazenému jídlu. V exportu mu přitížila silná koruna

Iva Špačková Iva Špačková
14. 3. 2018 12:00
Potravinářská firma bude dále podporovat české biatlonisty, zvednout tržby se pokusí i pomocí foodblogerů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Praha - Potravinářské společnost Hamé oznámila hospodářské výsledky za loňský rok. Tržby firmy stouply o 154 milionů korun a meziročně tak narostly o 2,7 procenta na 5,1 miliardy korun. Celkový zisk firma zatím neuvádí kvůli svému působení na burze. V číslech zatím nejsou zahrnuty výsledky společnosti Agrimex, která je největším českým výrobcem mražené zeleniny.

Výrobci trvanlivých, chlazených a nově i zmrazených potravin se dařilo doma i v cizině. V Česku, které spotřebovává více než polovinu produkce firmy, posílily tržby o více než čtyři procenta, v Maďarsku dokonce o pět procent. O téměř čtrnáct procent narostl odbyt firmy na Ukrajině a výrazně se zvýšil vývoz i do Izraele, Itálie, Vietnamu či Nizozemska.

Společnost je z růstu tržeb ve střední Evropě a v Rusku spokojená, v dalších zemích však chce export rozložit lépe. "Objem našeho vývozu z Česka mimo naše tradiční trhy totiž meziročně klesl, což z velké části způsobilo značné posílení koruny po skončení měnových intervencí ČNB před zhruba rokem," řekl generální ředitel celé skupiny Hamé Martin Štrupl.

Dalším faktorem, který měl vliv na nižší vývozy, byly rostoucí ceny surovin, zejména vepřového masa, které za poslední rok zdražilo podle firmy o desítky procent. Hamé na to bylo nuceno reagovat a zvýšit ceny pro své odběratele.

V Číně se však firmě podařilo své postavení zlepšit. Po největších e-shopech Alibaby se firmě povedlo prorazit se svými výrobky, hlavně kojeneckými výživami, i na regály několika velkých obchodních sítí s několika sty kamennými obchody. Proniknout se jí podařilo i na trhy ve střední Africe, kde dojednala dodávky do několika velkých obchodních řetězců v Nigérii a také v Angole.

"V nejbližších týdnech tam vyvezeme první kontejnery s několika desítkami tisíc kusů našich džemů, paštik a dalších trvanlivých výrobky. Jedná se o první krok a další obchody s tamními velkými obchodními sítěmi by měly následovat," popsal Martin Štrupl s tím, že nyní firma vyváží svou produkci do 42 zemí. 

Největší podíl na objemu produkce firmy měly v roce 2017 zeleninové výrobky a pak trvanlivé masové výrobky, tedy paštiky, masové konzervy a hotová jídla. Nejvíce však loni firmě rostl chlazený sortiment (chlazená hotová jídla, paštiky, bagety) a dařilo se i sladké výrobě.

"Chlazené produkty tvoří dohromady přibližně 14 % z hrubých tržeb, ale jde o dynamický segment, který již několik let roste a je pro nás stále významnější," uvedl Štupl.

Firma předpokládá, že tento segment bude růst i nadále, a tak investuje do vývoje nových produktů a modernizace výroby, která by zvýšila objem produkce například v závodech v Kunovicích či v Hněvotíně.

Celkově letos potravinářský gigant hodlá do výroby vložit téměř 200 milionů korun, což je o desetinu více než loni. Například do závodu v Bzenci, kde se vyrábí sterilovaná zelenina, půjde letos o pětinu více investic než loni.

"Více než stomilionovou investicí je kompletní rekonstrukce závodu PIKA Bzenec, která by měla být dokončena letos v červnu ještě před zahájením hlavní sezony zpracování zeleniny. Podivínský závod v březnu spustí plný výkon nové plně automatizované linky na výrobu ovocno-zeleninových výrobků do plastových obalů," uvedl Štrupl s tím, že výrobní kapacity Hamé letos rozšíří také ve svých závodech v Kunovicích, Bapě a v Rusku.

Letos chce firma na trhu oslnit novými prémiovými paštikami Hamé Select v moderním kónickém skle. Více bude rozšiřovat ovocno-zeleninové produkty Hamánek se 100 % ovoce a zeleniny balené do kapsiček a počet chlazených jídel pod značkou Apetit. Nové výrobky nabídne i značka zmrazených potravin Dione (značka Agrimexu, který Hamé získalo loni v listopadu).

Více bude firma investovat také do propagace výrobků na sociálních sítích "V letošním roce se chceme ještě více zaměřit na spolupráci s foodblogery, připravili jsme pro ně již dokonce i workshop," uvedla marketingová ředitelka Hamé Lenka Vaněk s tím, že tento styl komunikace chce provázat firma i se svým portálem na recepty.

Podporovat bude nadále i biatlon. Podporu českému týmu hodlá držet minimálně do roku 2022.

 

Právě se děje

Další zprávy