Praha - Trh s technickým zbožím v České republice mírně ožívá. Přesto, že výraznějšímu nárůstu stále brání propad zájmu o spotřební elektroniku, chytré telefony jej obrátily k mírnému růstu.
Vyplývá to z aktuálních dat pravidelného průzkumu GfK Temax Czech Republic, podle kterého tržby z prodeje technického zboží ve druhém kvartálu letošního roku vzrostly o čtyři procenta na 12,43 miliardy korun.
"Jedním z důvodů jen mírného nárůstu může určitě být poměrně vysoká penetrace jednotlivých produktů v domácnostech, dále dlouhodobý pokles stavby nových bytů. Vliv na pokles prodeje má také nutnost přesouvání finančních prostředků na jiné potřeby a to především náklady spojené s bydlením - elektrika, voda, nájem," komentuje aktuální vývoj ředitel divize Consumer Choice, tuzemské pobočky GfK David Beneš.
Televizory potápí trh
To, co prodejce v poslední době nejvíce pálí, je spotřební elektronika. Jsou to zejména televize, které ve druhém kvartálu zapříčinily pokles tržeb této části o 17 procent na dvě miliardy korun. Drobně se na nižších tržbách segmentu podílely i set top boxy, audiosystémy nebo DVD přehrávače.
"Je to dáno jednak vlivem ukončení obměny televizí v souvislosti s digitalizací v minulých letech a absencí výrazného „důvodu" ke koupi ze strany výrobců a prodejců. V rámci digitalizace bylo jasné sdělení, kupte si televizor a dostanete k němu set top box," vysvětluje výkonný ředitel společnosti Euronics David Beneš.
Největším tahounem byly i ve druhém čtvrtletí chytré telefony, které zajistily samotnému segmentu telekomunikací meziroční nárůst obratu o více než čtvrtinu na 2,32 miliardy korun.
Oživení ve druhém kvartále zaznamenaly také informační technologie. Díky počítačům a mediatabletům se podařilo zvýšit tržby o téměř desetinu na 3,73 miliardy korun. Oba tyto růstové segmenty se na celkových čtvrtetních tržbách podílely podle průzkumu GfK téměř polovinou.
"Přichází doba velmi personalizovaných výrobků, které budou konvenovat s naším životním stylem, vyhovovat přesně našim nárokům a odpovídat na celou řadu našich potřeb v koncentrované podobě. Již nyní není mobil jen telefonem - je úložištěm našich dat a vzpomínek, výkonným fotoaparátem, kamerou, GPS navigací, diktafonem, přehrávačem videa i hudby, kapesním počítačem," nastiňuje budoucí směr poptávky Jana Choroušová, mluvčí společnosti Datart.
Lidé zas začali kupovat pračky
Choroušová také potvrdila, že lidé začali více kupovat i domácí roboty, které usnadní vaření nebo souvisí se zdravým životním stylem.
"Zájem zejména o domácí roboty a kávovary pomohl celému segmentu malých domácích spotřebičů k růstu," potvrdil Zdeněk Bárta. Za malé domácí spotřebiče kupující ve druhém čtvrtletí utratili 993 milionů korun, což je o 2,8 procenta více než ve stejném období loňského roku.
Propad předchozích období zastavily i velké domácí spotřebiče. Tržby z prodeje této techniky vzrostly o 4,5 procenta na 3,1 miliardy korun. „Nárůst byl přes všechny produktové skupiny, z těch hlavních rostly zejména pračky," doplňuje Bárta.
Kromě spotřební elektroniky se naopak nedařilo fotografickým aparátům, které vykázaly pokles tržeb o 4,4 procenta na 555 milionů korun. Nižší zájem o kompakty s pevným objektivem a digitální zrcadlovky již nedokázala vykompenzovat vyšší poptávka po kompaktních aparátech s výměnným objektivem. Pokles tržeb o 2,4 procenta na 341 milionů korun vykázal podle analýzy GfK i segment kancelářské techniky.
GfK Temax je index sledovanosti technického spotřebního zboží na trhu, který vyvinula firma GfK. Výsledky jsou založeny na pravidelných průzkumech, prováděných v maloobchodním panelu GfK. Ten se skládá z více než 390 tisíc maloobchodních prodejen z celého světa. Od února 2009 sestavuje společnost průzkum GfK Temax ve více než 30 zemích.