Praha – Tuzemské farmářské řetězce chystají vlastní výrobu potravin. Některé tím řeší nedostatek českých biopotravin, jiné pak chtějí pouze rozšířit a zpestřit sortiment.
Potíže s pravidelnými dodávkami vybraných produktů, zejména zeleniny a drůbežího masa, má například koncept Sklizeno, který zatím v Česku provozuje 12 prodejen.
Právě kvůli tomu plánuje vlastní živočišnou a rostlinnou výrobu. Podle zakladatele sítě Davida Kukly téměř neexistují dodavatelé, kteří by byli schopni zásobit prodejny v regionu sami a po celou sezónu v dostatečné kvalitě.
Každý týden jiný česnek
"Některé ovoce a zeleninu proto můžeme mít třeba jen několik dnů v roce, jinou musíme řešit vícero různými dodavateli, takže si u nás koupíte každý týden třeba jiný česnek," podotkl.
V době největšího zájmu se firmě stává, že dodavatelé nepřivezou žádné zboží, protože produkci stihli prodat na trzích. Podle Kukly chybí na trhu i vejce a drůbeží maso z volných chovů nebo ekologického zemědělství. Zákazníci tak musí obcházet několik prodejen, než seženou to, co potřebují.
"I proto zahajujeme vlastní živočišnou a rostlinnou výrobu a zákazník se tak bude moci spolehnout, že budou naše potraviny dostupné stále a ve stabilní, námi garantované kvalitě," řekl. Sklizeno je podílníkem zemědělského podniku Agrodružstvo Miroslav, v němž hodlá výrobky pro své prodejny dělat.
Vlastní výroba už přístí rok
Vyrábět vlastní výrobky chce také konkurenční síť Náš Grunt. "V současnosti disponuje Náš grunt hospodářskou půdou a v roce 2015 plánujeme rozvoj vlastní produkce potravin," uvedla mluvčí konceptu Martina Bauerová.
Řetězec fungující převážně na bázi franšízy čítá 30 prodejen, do konce roku plánuje otevřít až osm dalších obchodů. Aktuálně expanduje především na severu Moravy a ve Slezsku, kde je velký zájem ze strany zákazníků i možných provozovatelů obchodů.
Podle Bauerové Náš Grunt na rozdíl od Sklizena problémy s nedostatkem zboží nepociťuje. "K samotnému vyhledávání dodavatelů mohu uvést to, že po čtyřech letech na trhu nemusíme nyní již aktivně vyhledávat nové partnery a dodavatele," podotkla. "Stále se nám ozývají noví zájemci, kteří chtějí mít své produkty v našich prodejnách a to i přes skutečnost, že musí projít náročným vstupním řízení a kontrolou kvality," dodala.
Konceptů nabízejících kvalitní lokální potraviny v Česku přibývá. Jde například o řetězec Delmart, který otevřel začátkem srpna na pražském Smíchově první prodejnu s bistrem a pekárnou. Řetězec, jehož majitelem je bývalý předseda představenstva české pobočky řetězce Marks & Spencer Dušan Mrozek, plánuje otevřít během dvou let v zemi 20 prodejen.
Nabídkou poctivých potravin láká zákazníky také nedávno otevřené pražské centrum Pankrácký Rynek, které zahrnuje několik prodejen a bistro.
___________________________________________________
Máte rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Nominujte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlasovat můžete zde. Za Váš hlas děkujeme!