Praha - Cílený zájem o ekologicky šetrné výrobky deklaruje asi 3,5 milionu dospělých Čechů.
Rozhodný zájem ale deklaruje pouze 300 tisíc lidí, což odpovídá přibližně 5 % populace.
Vyplývá to z aktuálního šetření TNS AISA pro CSR fórum.
Podle analýzy výsledků chybí většině lidí důvod, proč by se měli o ekologicky šetrné výrobky zajímat.
Především díky dlouhodobé cenové válce maloobchodu a rostoucí dostupnosti se zákazníci zajímají spíše o levné a cenově zvýhodněné výrobky a služby.
Zajímavým detailem je rozdíl v přístupu lidí z menších a větších sídel: z výzkumu vyplývá, že čím menší sídlo, tím více se jeho obyvatelé soustředí na ekologickou šetrnost zboží, které nakupují.
Kritérium č. 1: recyklace
Na otázku, která kritéria Češi považují za nejdůležitější, pokud hodnotí environmentální přístupy firem, je zdaleka nejčastější odpovědí recyklování odpadu.
S odstupem následují pravidelně zveřejňované informace o působení na životní prostředí a s dalším odstupem jsou oblasti využívání ekologické přepravy a měření emisí.
Podle výzkumníků tyto výsledky znamenají, že je česká veřejnost nastavena spíše na vnímání nápravy ekologické zátěže než na vnímání prevence, ekologického přístupu a principu udržitelného rozvoje.
Může být někdo odpovědný?
Dostane-li otázku na odvětví, která jsou považována za odpovědná vůči životnímu prostředí", odpovídá většina populace na něco úplně jiného. Totiž na otázku, která odvětví jsou "neodpovědná" nebo která se výrazně podílejí na znečišťování životního prostředí.
Proto z průzkumu vyplynulo, že nejvíce odpovědná odvětví (nejvíce znečisťující) jsou chemický průmysl, doprava a hutnictví.
Toto nedorozumění odhalilo, že přesvědčit zdejší veřejnost o tom, že existují firmy, anebo dokonce celá odvětví, která se chovají ekologicky, bude záležitostí delší doby.
Omnibusové šetření společnosti TNS AISA pro CSR fórum se uskutečnilo v období 10. - 12. června 2011 na vzorku 517 respondentů, kteří byli vybráni metodou reprezentativního kvótního výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.
Cílovou skupinou byla dospělá populace České republiky ve věku 18 - 60 let. Terénní sběr dat se uskutečnil přes řízený panel domácností.
Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR fórum - webového magazínu Byznys a společnost.
Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.