Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun získala od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, nelíbí se ani Babišovi. Někteří lidé z oboru uvedli, že podobný projekt by mohl stát kolem 40 milionů korun.
Předseda vlády plánuje schůzku s Vondráčkem okomentovat během dne. Babiš ho k jednání sám pozval.
Vondráček dříve vyzval k uspořádání veřejného hackathonu na sociální síti LinkedIn. Výsledek této akce, jež se uskuteční o víkendu, by měl stát využít v zakázce na e-shop dálničních známek, řekl Vondráček.
"Stát se pokusí zakázku zrušit, případně výrazným způsobem zredukovat a rozdělit takovým způsobem, aby se stát věnoval jen tomu, co je kriticky důležité z hlediska bezpečnosti a provozu kamerového systému, který sleduje automobily, jestli mají zaplaceno, nebo ne. Veškeré další servisy směřující k občanům přenechá třetím stranám. To znamená, že využije výsledek našeho hackathonu, který uděláme o víkendu," dodal.
Podle Vondráčka by komunita programátorů a lidé, kteří se do akce přihlásili, měli pro stát vše připravit zdarma.
Vývojářům chce pomoct SFDI
Spolupráci vývojářům nabízí SFDI. Fond zdůraznil, že vybudování informačního systému není tak jednoduché, jak se může zdát z některých příspěvků na sociálních sítích. "Přesto se s vývojáři v průběhu příštího týdne rádi setkáme a vysvětlíme hlavní požadavky, které musí být splněny," doplnil. Důležité jsou podle SFDI záruky provozu a bezpečnosti, které na sebe dodavatel přebírá.
Tomáš Vondráček, Actum: "VEŘEJNÁ VÝZVA! Rozhodli jsme se, že přístí víkend zorganizujeme veřejný hackathon a celý systém eshopu na dalnicni znamky zdarma naprogramujeme, sputíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií!"@KremlikVladimir @vdzurilla https://t.co/3ORS9spIMx pic.twitter.com/YaU6sqWZC6
— Hlídač Státu (@HlidacStatu) January 17, 2020
Hackathon je akce, při které vývojáři ve vymezeném čase pracují na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu. "Tato zakázka musí být zlomová, ať už dopadne jakkoliv. Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát!" prohlásil Vondráček.
Kupony by mohla prodávat Alza nebo Mall
Stát by zároveň podle Vondráčka měl systém otevřít dalším e-shopům a firmám, které poskytují služby občanům. "Tím pádem si občan bude moci vybrat, jakým způsobem známku zakoupí," dodal podnikatel, který stojí za českou pobočkou reklamní agentury WMC Grey a digitální agenturou Actum.
Také vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla přišel koncem minulého týdne s návrhem úspor. Podle jeho plánu by si část systému nechal stát vybudovat. Na internetu by ale elektronické kupony místo státního e-shopu prodávaly již zavedené internetové obchody jako Alza.cz nebo Mall.cz. Dzurilla Hospodářským novinám v pátek potvrdil, že se má v pondělí sejít s premiérem a s Tomášem Havrylukem, šéfem představenstva Alzy.
Babiš podle Vondráčka řekl, že bude moci nominovat člověka, který má bezpečnostní prověrku, aby zkontroloval nové zadání zakázky a její ocenění.
Znovu a lépe
Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) v pondělí před jednáním vlády řekl, že o zakázce už jednala Bezpečnostní rada státu. "Můj názor je, že pokud je to možné, tak bychom měli začít znovu a lépe. To, že je to nezvládnuto, je evidentní, je tam celá řada otazníků, na které by zadavatelé měli odpovědět," uvedl Hamáček.
Systém elektronických vinět má začít fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony. Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena klasická veřejná soutěž. Podle šéfa SFDI Zbyňka Hořelici byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb.
Fond dopravy také upozornil, že on-line prodej dálničních známek je pouze částí pořizovaného systému. Systém musí bez výpadku a vnějšího ohrožení finanční části nebo osobních údajů zajistit výběr zhruba šesti miliard korun do státního rozpočtu ročně, uvedl. Systém přejde do majetku státu a za výpadky může dodavatel podle fondu čelit vysokým sankcím.