Zmizelé peníze z účtu i problémový odchod. Boj proti nepoctivým seznamkám pokročil

Ekonomika Ekonomika
24. 7. 2020 13:56
Automatické prodlužování prémiového členství nebo problémy s jeho ukončením. To jsou nepoctivé praktiky, na které si zákazníci on-line seznamek stěžují nejčastěji. Spotřebitelské organizaci dTest, která letos spustila kampaň proti nepoctivým provozovatelům, se nyní podařilo dosáhnout změn, jež by měly situaci na trhu uživatelsky zlepšit.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Poradci dTestu jen loni řešili 4129 stížností týkajících se pěti zahraničních společností provozujících on-line seznamky - konkrétně šlo o be2, Interdate, Dateyard, Paidwings a Datingclub.

"Na rizika dTest pravidelně upozorňuje, i přesto každý měsíc přibude okolo 350 nových případů. Na základě dostupných dat odhadujeme, že tímto způsobem mohli čeští spotřebitelé za posledních čtyři až pět let přijít přibližně o 10 až 20 milionů korun," uvedla letos v únoru ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Problematické bylo zejména automatické prodlužování prémiového členství. Zákazník zaplatí platební kartou za jeden měsíc, ale společnost mu členství prodlouží na další měsíc nebo rovnou na tři měsíce a za několikanásobnou cenu, aniž by o tom řádně informovala. Lidé se to často dozví, až když jim z účtu zmizí peníze.

dTest v minulosti napadl i to, že seznamky ztěžují spotřebitelům ukončování členství. "Setkali jsme se dokonce s případy, v rámci kterých společnosti spotřebitelům strhly poplatek a členství prodloužily, ačkoliv spotřebitelé smlouvu včas vypověděli či od ní odstoupili," popsala organizace. Stejně tak je nepřiměřené, pokud seznamky požadují výpověď s podpisem, ať už poštou, faxem nebo jako přílohu e-mailu.

Pokrok v jednáních

Se společnostmi e2 a Interdate se organizaci podařilo navázat jednání. Úpravy, jež dTest prosazuje, se týkají právě automatického prodlužování členství, které bude nově jasně komunikováno ze strany provozovatelů seznamek vůči klientům.

V případě dosažení dohody k němu také bude docházet bez neočekávaného navyšování ceny oproti úvodnímu měsíci.

Provozovatelé by dále měli zapracovat možnost ukončit členství jednoduše přímo na webu on-line seznamek, a to bez výpovědní doby.

"Všechny tyto změny vnímáme pozitivně. Věříme, že se dohodneme ještě na dalších úpravách, které v souhrnu zajistí výrazné zlepšení situace spotřebitelů u těchto on-line služeb," dodává Hekšová. O změnách se nyní podle ní jedná a realizace úprav bude záviset na tom, zda a kdy dojde k uzavření dohody mezi dTestem a uvedenými společnostmi.

Boj o náhrady

dTest zároveň jedná s lucemburskými společnostmi o kompenzaci pro zákazníky, kteří se na něj obrátili se stížností nebo s žádostí o radu.

"Širší rámec kompenzací není v současné době možný, protože v České republice stále neexistuje možnost podat hromadnou žalobu. I tak je pro spotřebitele lepší dohoda s provozovateli služeb než velké množství individuálních sporů, které by bez ní hrozilo. dTest je ovšem připraven k dalším právním krokům, pokud by k dohodě nakonec nedošlo," vysvětluje organizace ve své zprávě.

Návrh zákona o hromadném řízení, jenž má tento nedostatek právní úpravy odstranit, schválila vláda a čeká na projednání v parlamentu. "Legislativní postup výrazně zdržela mimořádná situace uplynulých měsíců. Nyní se již vše vrací do normálu. Věříme, že našim zákonodárcům není osud spotřebitelů lhostejný a do projednávání se brzy pustí," doplňuje Hekšová.

Video: Mám klienty závislé na pornu i seznamování. Karanténa párům ale i prospěla, říká Vojtko

Někdo touhu nevydržel a porušil karanténu. Bez fyzična na internetu vztah neuděláte, partnera si musíte očichat, říká párový terapeut Jan Vojtko. | Video: DVTV, Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy