Praha - České dráhy se inspirovaly svým konkurentem a podobně jako Leo Express chtějí nasadit na dálkové tratě nízkopodlažní vlaky, které zatím slouží pro regionální dopravu.
Aktuálně státní podnik pořídil čtrnáct elektrických souprav RegioPanter od plzeňského výrobce Škoda Transportation, které mají nahradit klasické staré rychlíky z NDR. Na české koleje je chce poslat v následujících dvou letech. Cena zakázky činí 2,6 miliardy korun.
O přesné trase se dopravce zatím ještě rozhoduje, pravděpodobně však nové jednotky nasadí na některou z tratí, na niž vyhlásí ministerstvo dopravy výběrové řízení. "Volba trasy bude určitě souviset i se soutěžemi, pokud budou," potvrzuje mluvčí podniku Petr Šťáhlavský.
U šestice linek, které mají jít do soutěží do roku 2020, požaduje ministerstvo dopravy klimatizovaná vozidla s bezbariérovým přístupem a kapacitou pro přepravu jízdních kol. Tyto podmínky nové vlaky RegioPanter splňují. U pětivozových souprav slibuje dopravce osm míst pro kočárky a 15 držáků jízdních kol. Kratší třívozové soupravy umožní přepravu šesti kočárků a deseti kol zavěšených na držácích.
Internet v celém vlaku
Dálkové vlaky se budou od souprav RegioPanter, které už v Česku jezdí, v několika věcech lišit. Nástupní prostory mají být od části pro cestující oddělené příčkou s posuvnými dveřmi, kromě toho v nich bude více místa na velká zavazadla.
"Dveře u prostoru pro cestující s dětmi budou ovládané tlačítkem, aby pobíhající děti tyto dveře neotvíraly svým pohybem. Ostatní dveře mezi oddíly budou automatické na fotobuňku," dodává člen představenstva drah Marek Štěpán, který zodpovídá za osobní dopravu.
Soupravy mají mít elektrické zásuvky, připojení k internetu, které bude podle Šťáhlavského fungovat v celém vlaku, nebo audiovizuální informační systém.
Deset těchto vlaků bude mít pět vagónů, ostatní jenom tři. V každém vagónu bude zhruba šedesát až sedmdesát míst. "Závisí to na tom, kolik bude v daném voze vyhrazených míst na kola, pro kočárky nebo pro vozíčkáře," dodává mluvčí drah.
Inspirace Dánskem?
Ucelené vlakové jednotky zatím nejsou v Česku na rozdíl od Velké Británie, Dánska nebo Švýcarska příliš rozšířené. V současné době je využívá jen soukromý dopravce Leo Express, který vstoupil na český trh na podzim 2012. RegioJet nasadil tento typ vlaku zatím pouze na Slovensku, na stokilometrové trase mezi Bratislavou a Komárnem.
"Tento koncept je pro některé rychlíkové linky výhodný, umožňuje optimalizovat náklady na provoz dálkových vlaků. Díky možnosti rychle spojovat a rozpojovat několik jednotek do jednoho vlaku pak může dopravce pružně reagovat na poptávku cestujících ve špičce," tvrdí Šťáhlavský.
O jaké trasy se bude soutěžit?
Ministerstvo dopravy plánuje v soutěžích železniční konkurenci nejprve otevřít neelektrifikované trati z Plzně do Mostu, z Liberce do Pardubic a z Liberce do Ústí nad Labem. Zde by měl nový provozovatel vzešlý z výběrových řízení začít jezdit do roku 2016/2017 a v případě poslední jmenované na přelomu let 2017 a 2018.
Elektrifikované trati by noví provozovatelé měli začít obsluhovat po roce 2018. Má jít o trasy Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. Po roce 2019 se k nim má připojit neelektrifikovaná trasa Ostrava - Krnov - Olomouc, kterou se už jednou snažilo ministerstvo dopravy neúspěšně vytendrovat. Soutěž ale muselo kvůli nízkému zájmu uchazečů zrušit.