Cena stavby s DPH je sedm miliard korun, stavět bude italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav. Stavba by měla být hotova v létě 2022. Informace v pátek uvedli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Státního fondu dopravní infrastruktury a stavařů.
Tuto část obchvatu chce ŘSD zprovoznit zároveň s druhou, 7,2 kilometru dlouhou částí D3 Úsilné-Staré Hodějovice. Úsek za zhruba 5,3 miliardy korun začne stavět sdružení Hochtief, Colas, M-Silnice v polovině dubna. Některé přípravné práce již ředitelství udělalo. Úsek Úsilné-Hodějovice zahrnuje téměř kilometr dlouhý tunel Pohůrka.
"Dnes zahájená stavba je první částí obchvatu Českých Budějovic, výstavba druhé části bude spuštěna během následujícího měsíce. Celý obchvat o délce 20 kilometrů zprovozníme v roce 2022," uvedl k úseku Hodějovice - Třebonín generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Včetně rozestavěných úseků mezi Bošilcem a Borkem teď silničáři staví 40 kilometrů dálnice D3.
Pro úsek Hodějovice-Třebonín bylo potřeba vyřídit 24 stavebních povolení. Stavba zahrnuje 24 mostů, největší z nich je přes údolí Malše, měří 780 metrů. V úseku bude 136 stavebních objektů. Při archeologickém průzkumu se našly zbytky osídlení ze střední doby kamenné a starší doby bronzové a mnoho keramiky.
Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD v říjnu 2017. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy a první řidiči by po ní měli jet v červnu 2019.
Jihočeská část dálnice D3 by měla být k hranicím s Rakouskem dokončena do roku 2024, uvedlo ŘSD loni. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.
ŘSD v současnosti v Česku staví 164 kilometrů dálnic, z toho je 31 kilometrů připadá na modernizaci D1. Silnic I. třídy staví 62 kilometrů. Letos plánuje ředitelství začít s výstavbou dalších 140 kilometrů dálnic a silnic I. třídy.