Leo Express už výpočet kompenzací změnil, RegioJetu a Arrivy se podle jejich zástupců problém netýká a se zastropováním souhlasí. Za první rok slev, tedy do 30. září, vyplatil stát dopravcům 5,6 miliardy korun.
Dopravci musí dětem, studentům a důchodcům poskytnout slevu 75 procent, ušlé jízdné jim pak stát doplácí. Čím vyšší je tedy cena jízdenky, tím vyšší jsou pak kompenzace ze státního rozpočtu a tím vyšší je zisk dopravce. "Slevy jsme udělali proto, abychom pomohli lidem. Zadal jsem panu ministrovi (dopravy), aby situaci vyřešil," řekl Babiš.
Extrémní případy souvisejí s Leo Expressem, který ve špičce prodává jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1000 korun. Cestující však ve výsledku jede dokonce zadarmo, protože dopravce cestujícímu jízdné vrací, upozornil dříve server Zdopravy.cz.
"Snažíme se domluvit s ministerstvem financí, jak problém vyřešit," řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Může jít o omezení ceny jízdenky na konkrétní trasu nebo stanovení maximální výše jízdného na kilometr.
Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík k tomu řekl, že společnost od letošního září stanovila nový systém pro výpočet kompenzací za slevy. Podle něj tak je nyní například na trase Praha-Ostrava 75procentní kompenzace vypočítávána maximálně z 599 korun. Při vyšší ceně jízdenky by měla stále platit tato hranice. Nový výpočet kompenzací by se měl projevit ve fakturách za letošní září.
RegioJetu se podle mluvčího Aleše Ondrůje problém netýká a se zastropováním kompenzací souhlasí. "Striktně se ke státem nařízeným slevám chováme jako k sociální dávce, nikoli jako ke komerční nabídce dopravce," uvedl.
Společnost podle něj po zavedení slev ceny nijak nezvyšovala, zároveň nepoužívá ani tzv. dynamický tarif, který by měnil ceny podle aktuální obsazenosti spoje a který slevy nekombinuje ani s komerčními akcemi. Stropem pro výpočet kompenzací by podle firmy měl být zákonem stanovený státní jednotný tarif, který stát připravuje v souvislosti se zavedením jednotných jízdenek.
Případné změny při výpočtu kompenzací se podle mluvčího Martina Faráře nedotknou ani Arrivy, protože společnost ceny neměnila a neupravuje je ani podle atraktivity spojů. Ceny ani výše kompenzací u firmy by se podle něj nezměnily ani při zastropování podle jednotného tarifu.
Největší část kompenzací vyfakturovaly České dráhy, a to 2,5 miliardy korun. Za státním dopravcem následoval RegioJet s 360 miliony korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency se 176 miliony korun, následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD.
Podle dopravců slevy neznamenaly skokový nárůst počtu cestujících, jejich počet se podle nich zvýšil maximálně o jednotky procent. Vliv slev si ale autobusoví dopravci pochvalují, slevy jim pomohly obrátit nepříznivý trend úbytku pasažérů. Na železnici pomohly zachovat růst počtu cestujících.