Všechny automobily mají být vybaveny asistentem, který bude řidiče varovat v případě, že překročí povolenou rychlost. Ve voze budou také nově systémy, které ohlídají, zda se auto drží ve svém jízdním pruhu, či jestli řidič neusíná. V takovém případě jej mohou například pomocí výstražného zvuku probrat.
Aby se situace na evropských silnicích zlepšila, mají být nejnovější automobily mimo jiné vybaveny i programem nouzového brzdění. Díky tomu dokáže vůz v krizových chvílích sám zastavit. V každém autě bude po roce 2022 nainstalovaná černá skříňka, která zaznamená údaje o případné havárii.
"První fáze bezpečnostních opatření začne být do nových modelů instalována nejdříve za tři roky, v případě vyspělých technologií ještě později," říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Podle posledních dostupných údajů v roce 2017 zemřelo na silnicích Evropské unie 25 300 lidí. Toto číslo se v posledních čtyřech letech nedaří snižovat.
Ze seznamu bezpečnostních prvků, na kterých se již dříve shodli vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů, nakonec odpadly některé kontroverzní návrhy.
"Shodli jsme se na tom, že takzvaného asistenta rychlosti bude moci řidič kdykoliv vypnout, v textu nejsou ani povinné alkoholové zámky," dodává Sehnalová. Pravidla musí ještě formálně potvrdit ministři dopravy jednotlivých států unie a Evropský parlament. Ten ve středu hlasoval mimo jiné o snižování emisí oxidu uhličitého z osobních aut.
Evropa prudce zvýší emisní limity
Europoslanci se dohodli také na tom, že do roku 2030 budou muset automobilky u svých vozů oproti současnému stavu snížit objem škodlivin vypouštěných do vzduchu na méně než polovinu. Se snižováním CO₂ ze svých aut budou muset výrobci začít již od konce příštího roku.
Pokud se automobilkám nepodaří průměrné škodliviny na jedno auto srazit, budou muset platit vysoké pokuty. Z těchto peněz hodlá Evropský unie podporovat rozvoj alternativních paliv či třeba dobíjecích stanic na elektromobily. Pokud budou výrobci chtít emisní limity splnit, budou muset začít ve velkém vyrábět vozy právě na elektřinu.
Zatímco povinné bezpečnostní prvky podle výrobců v budoucnu příliš ceny nových vozů neovlivní, tlak na snižování emisí ano.
"Je třeba se připravit na to, že individuální automobilová doprava kvůli snižování emisí podraží," prohlásil minulý týden v souvislosti s evropskou regulací předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.
Evropská asociace výrobců automobilů varovala, že řada automobilek nezvládne plnit ani první kolo zpřísnění. V rámci něj budou muset výrobci od konce příštího roku srazit emise o pětinu oproti dnešku. Problém je také v tom, že například Češi zatím o koupi elektromobilů nemají zájem.
Změny se dotknou i výrobců kamionů a autobusů
■ Do roku 2030 budou muset emise snížit o 30 procent také výrobci kamionů a autobusů. Dohodl se na tom v únoru Evropský parlament s Radou EU. Evropská unie dosud žádné limity na emise u nákladních vozů nemá.
■ Za mírnější limity lobbovalo Evropské sdružení výrobců automobilů. Výrobci nákladních aut podle něj mají mnohem menší možnosti omezit produkci CO₂ oproti automobilkám, které vyrábějí osobní vozy. Navrhovalo proto patnáctiprocentní regulaci.
■ EU plánuje nastavit také nová pravidla pro samotné řidiče kamionů a jejich zaměstnavatele. Europoslanci měli rozhodnout, jakou mzdu mají dopravci vyplácet řidičům, kteří jezdí po území jiných členských států. Hlasování však nakonec odložili na duben.