Už během pondělního dopoledne správa potvrdila, že se plavidlo podařilo částečně vyprostit. Z východního břehu kanálu se podle satelitních snímků částečně uvolnila hruškovitá příď obřího plavidla. Záď lodi se posunula a nacházela se uprostřed vodní plochy.
Na vyproštění 400 metrů dlouhé kontejnerové lodi pracovalo několik remorkérů a několik bagrů se také plavidlo snažilo vyprostit odhrabem písku ze dna a tažení pomocí člunů. K uvolnění měl pomoci i příliv.
Japonská společnost Shoei Kisen Kaisha, která je vlastníkem plavidla Ever Given, uvedla, že loď bude po uvolnění moci pokračovat v cestě s tím, že její motory jsou funkční. Podle agentury AP však není jasné, zda loď, která pluje pod panamskou vlajkou a převáží náklad z Asie do Evropy, zamíří do původní destinace, Rotterdamu, nebo bude muset do jiného přístavu kvůli opravám.
Provozovatelé lodí podle AP nesdělili časový plán pro znovuotevření klíčové vodní trasy, kterou prochází asi deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent světové ropy. Suezským průplavem podle jeho správců loni proplulo více než 19 000 lodí. Z Perského zálivu do Evropy a Severní Ameriky důležitým vodním koridorem proudí milióny barelů ropy a zkapalně
Na uvolnění lodní cesty podle agentury AP čeká nejméně 367 lodí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery či plavidla přepravující dobytek.
Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu obrovské ztráty. Rabía dodal, že přepravcům zasaženým incidentem by mohly být nabídnuty slevy, ale věří, že vyšetřování ukáže, že za zablokování cesty jednou z největších kontejnerových lodí na světě nebyl zodpovědný provozovatel kanálu.
Některé nákladní lodě se rozhodly pro alternativní trasu a cestu mezi Asií a Evropou podniknou obeplutím Afriky. To však znamená výraznou prodlevu v přepravě a zvýšení nákladů.
EVER GIVEN, ship that has been blocking the Suez Canal for nearly a week has finally been freed.
— Newsflash GBA (@GbaNewsflash) March 29, 2021
#EVERGIVEN #Suez #SuezCrisis #suezcanel #SuezBLOCKED pic.twitter.com/TiSaFYXMel