Podíl respondentů, kteří do kryptoměny investovali nebo o tom přemýšlí, se od posledního průzkumu v roce 2018 prakticky zdvojnásobil. Naopak počet lidí, kterým pojem kryptoměna nic neříká, klesl za tři roky z 24 na devět procent.
"O investici do kryptoměn přemýšlí čtvrtina mužů," uvedl autor výzkumu Jan Burianec ze STEM/MARK. Mezi respondenty do 30 let je to podle něj dokonce téměř 30 procent. Podle průzkumu pak také 13 procent respondentů o nákupu uvažovalo, ale nakonec si to rozmyslelo. Jako důvody uváděli riziko, nedůvěru a nestabilitu.
Právě mladší generace kryptoměnám věří nejvíc. Tři čtvrtiny respondentů ve věku do 30 let souhlasily s výroky, že kryptoměny mají na trhu budoucnost a že budou hojně využívané. Naopak jen pětina mladých kryptoměnám nedůvěřuje.
Téměř synonymem pro kryptoměnu je v Česku bitcoin. Znalo ho 95 procent účastníků výzkumu. "S trochou nadsázky můžeme říci, že bitcoin má mezi kryptoměnami podobné postavení jako Coca-Cola mezi limonádami," uvedl Burianec. A dodal, že znalost bitcoinu stoupla za tři roky téměř o 20 procentních bodů.
Zhruba čtvrtina respondentů zná ethereum a litecoin. Přibližně pět procent neznalo název žádné kryptoměny.
Vyšší znalost konkrétních názvů průzkum potvrdil opět mezi muži a mladšími lidmi. Ve věkové skupině do 30 let se znalost názvů kryptoměn ethereum a litecoin blíží téměř 40 procentům.
Data pro průzkum sbírala agentura STEM/MARK na začátku března. Zapojilo se do něj 487 respondentů ve věku od 15 do 60 let reprezentativních pro internetovou populaci.
V Česku se letos v lednu prodaly bitcoiny a další kryptoměny za téměř půl miliardy korun. Znamená to meziroční nárůst o polovinu. Za rostoucím objemem stojí zvyšující se cena bitcoinu i stoupající poptávka, která ji doprovází. Vyplývá to z údajů největšího tuzemského obchodníka Bitstock.com.