Dárek zaplacený kartou e-shop nedoručil? Požádejte banku o vrácení peněz

19. 12. 2018 11:25
Když firma nedoručí zboží zaplacené přes internet platební kartou, mohou zákazníci svoji banku požádat o provedení takzvaného chargeback, tedy vrácení peněz on-line. Díky tomuto nástroji lze stáhnout částku zpět od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Aktuálně.cz

Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra takto banky svým klientům pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinovány zákonem. Podobnou službu nabízejí pro své zákazníky i některé systémy elektronických peněženek. Naopak možnost vrácení peněz nenabízí platba bankovním převodem z účtu na účet.

"Někdy spotřebitelé nezkontrolují, od koho na internetu nakupují, nezjistí si ohlasy ostatních uživatelů, a tedy nepoznají rizikový e-shop. Nebo jinak normálně fungující e-shop nestihne výrobek dodat v deklarovaném termínu a spotřebitel neúspěšně žádá o vrácení peněz. Pokud předem zaplatil kartou nebo systémem elektronické peněženky, může dostat své peníze zpět," říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu.

"Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho často provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem," uvádí Ondřej Tichota. Může jít o nákupy v EU i mimo ni, v USA, Číně a podobně.

Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu. Jejich centra řešení sporů jsou ochotna řešit případy, kdy zboží nebylo doručeno, nebo byl dodáno výrobek, který neodpovídá objednávce.

U platby bankovním převodem takto peníze vrátit automaticky nelze. "Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet," doporučuje Ondřej Tichota.

Důvěryhodnost internetového prodejce si nakupující mohou prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitelského centra. Česká obchodní inspekce, při níž centrum působí, také zveřejňuje rizikové e-shopy

 

Právě se děje

Další zprávy