Praha – Čínští turisté nechali v českých obchodech za prvních deset měsíců letošního roku téměř 28 procent všech peněz, které v tuzemsku utratili cizinci pocházející ze států mimo EU. Druzí nejsilnější zákazníci, Rusové, se na tržbách obchodníků podílejí zhruba pětinou. Ukazují to nová čísla společnosti Global Blue, která pomáhá cizincům vrátit DPH za jejich nákupy.
Číňané tak mají dobře našlápnuto k tomu, aby za letošní rok v podílu nákupů obhájili první místo, na které se poprvé dostali loni. Letos to však podle dosavadního vývoje bude mnohem jednoznačnější prvenství než v roce 2015, kdy překonali tradičně vedoucí Rusy o pouhých pět desetin procentního bodu.
Jak v Česku utrácejí cizinci ze zemí mimo EU |
||||
Země | 1-10/2016 | 1-12/2015 | 1-12/2014 | 1-12/2006 |
1. Čína | 27,8 | 24,5 | 13,8 | 2,3 |
2. Rusko | 21,4 | 24,0 | 44,1 | 34,8 |
3. Tchaj-wan | 6,8 | 7,5 | 4,8 | 6,5 |
4. Izrael | 5,7 | 4,4 | 2,8 | 1,8 |
5. USA | 4,8 | 4,5 | 3,3 | 10,6 |
6. Jižní Korea | 3,1 | 3,3 | 2,1 | 3,2 |
7. Ukrajina | 2,5 | 2,4 | 2,7 | 3,4 |
8. Hongkong | 1,9 | 1,8 | 1,0 | 0,7 |
9. Thajsko | 1,9 | 2,7 | 1,8 | 0,8 |
10. Spojené arab. emiráty | 1,7 | 1,3 | 0,8 | 0,2 |
Zdroj: Global Blue. Číslo udává podíl na celkových útratách za země mimo EU (v procentech).
Za uplynulých téměř deset let zvýšili Číňané podíl svých útrat více než desetkrát. V roce 2006 připadalo na čínské turisty 2,3 procenta všech nákupů cizinců mimo EU – dvanáctkrát méně než dnes. Naopak Rusové svůj podíl v Česku ve stejném období stáhli o 40 procent. Vůbec nejvíce ale ztratili Američané, kteří se na tržbách českých obchodníků podíleli před deseti lety 10,6 procenta a dnes jen necelými pěti.
Pomohla přímá linka i film
Podíl čínských útrat se dostal na první místo proto, že Rusové kvůli politické situaci ve své zemi už nejezdí do Česka tak často jako dříve. Kvůli růstu cen ropy a pohybu směnných kurzů jim také klesla kupní síla a jejich chuť utrácet v cizině ochabla.
Dalším důvodem je také větší zájem Číňanů o Česko. Ten je podpořen vstřícnou politikou prezidenta Miloše Zemana vůči Číně, která podporuje cesty různých úředníků a byznysmenů do ČR. Soukromé i pracovní výlety rostou také díky přímým letům z Šanghaje či Pekingu do Prahy.
Dalším důvodem je i bezpečnost. "Česká republika je vnímána jako jedna z bezpečných destinací v Evropě, což je důležitým faktorem pro cestování v posledním roce," říká Jiří Macas, jednatel společnosti Global Blue.
Nárůstu čínských turistů pomohl i česko-čínský film "Jen my víme kde" natočený před dvěma lety v Praze, který si u tamějších diváků získal obrovskou popularitu a podpořil turistiku založenou na romantice.
A podle sinologa Martina Kříže si Číňané užívají v Česku nákupy proto, že zde při nakupování paradoxně "ušetří", protože mají v zemi uvalena vysoká cla na dovezené zboží.
Nejdražší nákupy putují do Hongkongu
Pokud jde o průměrnou hodnotu jednoho nákupu, neutrácejí nejvíce peněz Číňané ani Rusové, ale obyvatelé Hongkongu. Jejich průměrná útrata dosáhla od ledna do konce října 21 280 korun.
Velkorysými zákazníky jsou také Thajci, kteří u obchodníků nechali při jednom nákupu přes 19 tisíc korun. Číňané skončili s průměrnou účtenkou ve výši necelých 17 400 korun na třetím místě a Rusové s částkou 7 884 korun až na devátém.
Průměrné útraty cizinců v ČR | |||
Země | 1-10/2016 | 1-12/2015 | 1-12/2006 |
1. Čína | 17 396 Kč | 19 712 Kč | 6 786 Kč |
2. Rusko | 7 884 Kč | 7 746 Kč | 6 457 Kč |
3. Tchaj-wan | 12 408 Kč | 13 484 Kč | 5 676 Kč |
4. Izrael | 4 288 Kč | 4 604 Kč | 5 107 Kč |
5. USA | 14 243 Kč | 14 342 Kč | 7 324 Kč |
6. Jižní Korea | 9 503 Kč | 10 297 Kč | 6 428 Kč |
7. Ukrajina | 8 552 Kč | 9 794 Kč | 7 742 Kč |
8. Hongkong | 21 280 Kč | 25 146 Kč | 9 756 Kč |
9. Thajsko | 19 101 Kč | 27 643 Kč | 9 708 Kč |
10. SAE | 12 011 Kč | 12 641 Kč | 7 970 Kč |
Obchodníci se podle Kříže nemusí bát, že by příliv Číňanů do Česka ustrnul. Ačkoliv tamní investiční horečka možná po čase opadne, podíl Číňanů na českém trhu bude podle něj dále narůstat s tím, jak roste tamější ekonomika a stále více lidem se zvyšuje životní úroveň.
"Apetit rodící se střední třídy po nových zážitcích bude neukojitelný i nadále. Vzhledem k tradici obdarovávání příbuzných, přátel a hlavně výše postavených kolegů poměrně drahými luxusními dárky se čeští obchodníci mohou těšit na nárůst tržeb i do budoucna," je přesvědčen sinolog Kříž.
Za co cizinci utrácejí | ||||
Kategorie | 1-10/2016 |
1-12/2015 | 1-12/2014 | 1-12/2006 |
Móda | 58,7 % | 57,7 % | 60,2 % | 45,5 % |
Hodinky, šperky | 21,8 % | 22,4 % | 19,0 % | 15,0 % |
Sklo | 7,8 % | 8,3 % | 8,9 % | 20,8 % |
Sport | 3,6 % | 2,6 % | 2,6 % | 1,9 % |
Ostatní | 2,8 % | 2,7 % | 3,2 % | 1,3 % |
Elektronika | 2,4 % | 3,3 % | 2,7 % | 1,3 % |
Suvenýry, dárky | 1,1 % | 1,2 % | 1,2 % | 4,1 % |