Jak zaujmout hosty z Číny? Připravte varnou konvici, pozor na čtyřku i další odlišnosti

Tereza Holanová Tereza Holanová
5. 5. 2016 6:34
Zájem čínských turistů o Českou republiku výrazně roste. Hoteliéři by se ale měli dobře připravit na jejich speciální přání. Číňané chtějí web i jídelní lístek ve svém jazyce, i na dovolené většinou chtějí jíst skutečnou "čínu". Na pokoji požadují varnou konvici, hodně kouří a z pověrčivosti se vyhýbají číslu čtyři.
Čínští turisté v Praze
Čínští turisté v Praze | Foto: ČTK

Praha, Český Krumlov - Čínských turistů v České republice výrazně přibývá. Loni jich přijelo přes 285 tisíc - o třetinu víc než před rokem. Jsou nejrychleji rostoucí skupinou zahraničních návštěvníků a už nyní šestou největší.

"Nárůst je ještě dynamičtější, než tomu bylo u Japonců. Zatímco těch mezi lety 2000 a 2005 přibylo 74 tisíc, počet čínských turistů vzrostl jen za poslední čtyři roky o více než 130 tisíc," říká mluvčí agentury CzechTourism Martina Fišerová.

"Mezi roky 2014 a 2015 nám stoupl počet čínských hostů o 273 procent," potvrzuje například Michaela Šmucrová, jednatelka hotelu Romantick v Českém Krumlově.

Předseda Česko-čínské komory Jaroslav Tvrdík dokonce věří, že do tří let vzroste počet čínských turistů v ČR na milion ročně.

Kromě stoupající životní úrovně čínské střední třídy, která si tak stále více může dovolit cestovat, by měly pomoci nové přímé letecké linky z čínských měst do Prahy. "Aktuálně velmi přispěl i romantický film Jen my víme, kde, který natočili čínští filmaři v Praze," říká Zuzana Stuchlíková, která je na Vysoké škole ekonomické garantem pro specializaci Čínská studia. 

Zkuste čínské znaky

Na novou skupinu klientů - pokud nemá být poslední - ale většina hotelů není připravena. Kromě turistických materiálů v čínštině jim chybí čínské menu i personál, který by se s hosty dorozuměl jejich jazykem.

Podle průzkumu agentury Ipsos totiž angličtina nestačí. Téměř 80 procent čínských turistů ve světě vyžaduje informace v čínštině, z jazykové bariéry jich má před odjezdem na dovolenou strach 74 procent. Hotel, který chce Číňany přitáhnout, by měl proto kromě internetových stránek nabízet v čínštině i propagační materiály, mapu nebo jídelní lístek.

Ze třiceti vybraných hotelů v Českém Krumlově, který patří k nejoblíbenějším destinacím Číňanů v ČR, přeložily web do jejich jazyka jen tři. Podobně jsou na tom čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely v Praze. Stránky v čínštině nevedou například ani Hilton či Intercontinental.

Pro spokojenost turistů a tedy dobré reference je důležitá i nabídka hotelových restaurací. Podle průzkumu Ipsos si 73 procent Číňanů chce dát i v cizině čínské jídlo. To ale žádný z hotelů oslovených online deníkem Aktuálně.cz nenabízí. "V Českém Krumlově jsou dvě čínské restaurace, které hostům ukazujeme na mapě, když se ptají, kde by si mohli dát čínskou kuchyni," odpovídá Šmucrová.

Podle Stuchlíkové by však mělo skutečně jít o čínskou kuchyni a ne "českou Čínu" nebo "smažené nudle". "Domnívám se, že české hotely na čínskou klientelu zatím připravené nejsou, zejména podniky mimo Prahu,“ říká expertka.

Mnoho odlišností

Hoteliéry čekají i některé požadavky, se kterými se u zákazníků z Evropy běžně nesetkají. Personál by měl například respektovat hierarchii a nejprve vždy obsloužit starší a váženější členy skupiny.

Kromě toho Číňané často chtějí mít na pokoji varnou konvici - horkou vodou si zalévají čaj nebo ji přímo pijí. "Čínští turisté se ihned po příjezdu shánějí po konvici k zapůjčení a k snídani si zalévají horkou vodou nudle dovozené s sebou z domova," vysvětluje Šmucrová. 

V pražském hotelu Golf většina čínských turistů požaduje pokoj s vanou. "Stavíme teď novou budovu, která bude určena hlavně těmto klientům, otevřená by měla být od příštího února," uvádí Jana Fefrčíková z oddělení rezervací.

"Nepřidělujeme jim pokoje číslo čtyři," říká Iva Nováková z marketingového oddělení pražského hotelu Savoj. "Jde o nešťastné číslo, vyvolává strach a v čínštině se vyslovuje podobně jako smrt," vysvětluje Stuchlíková.

"Vzhledem k čínské pověrčivosti se Číňané snaží této číslovce v běžném životě vyhýbat. Není vhodné umísťovat čínského hosta do pokoje číslo čtyři na čtvrtém podlaží. Stejně tak není vhodné usazovat hosty ke stolu po čtyřech," uvádí studie Specifika čínské klientely v hotelech a restauracích, kterou zpracovala Asociace hotelů a restaurací ČR spolu s Vysokou školou hotelovou.

Více odpadu a výraznější vůně

Hoteliéři by se měli připravit i na situace, které jim nemusí být úplně příjemné. "I když jsou čínští turisté menšího vzrůstu, zanechávají po sobě větší množství odpadu než Evropané," upozorňuje Šmucrová z českokrumlovského hotelu Romantick.

"Někdy je zapotřebí více vyvětrat kvůli výrazným vůním od zmiňovaných nudlových polévek. Také více dbáme na zamykání personálních prostor, někteří z čínských hostů rádi prozkoumávají naše zázemí," dodává.

"Čínští turisté mohou být hlučnější, většina mužské populace silně kouří," upozorňuje Stuchlíková. Že turisté z pevninské Číny nerespektují zákaz kouření, potvrzuje i Jana Koptová, vedoucí recepce Hotýlku U Malého Vítka v Českém Krumlově.

Podle autorů dokumentu o odlišnostech čínské klientely tomu může personál předejít, pokud hotel vybaví čínskými nápisy "zákaz kouření" - ukázky těchto cedulí jsou uvedeny ve zmiňované publikaci. Jak se chovat v zahraničí, instruuje Číňany i přímo jejich vláda. Ta dokonce v roce 2012 vydala 64stránkový manuál, kde shrnuje, co není přijatelné - například plivání na zem nebo předbíhání ve frontě.

Jen krátké návštěvy

Ve srovnání s turisty z jiných zemí jezdí Číňané do Česka na relativně krátkou dobu. Loni jejich návštěva trvala v průměru 2,7 dne, zatímco například u Rusů to bylo 5,9 dne. "Čínští turisté přijíždějí většinou organizovaně a jsme jednou z více zemí, které během jedné dovolené navštíví," vysvětluje Fišerová z agentury CzechTourism.  

Číňané v Česku obdivují hlavně architekturu, pohádkový ráz měst a přírodu. "Zejména pro turisty z velkých a znečištěných čínských aglomerací je vizuální dojem z historického města či přírodní scenérie s modrou oblohou velmi atraktivní," říká Fišerová.

Ve více než třetině případů cestují Číňané ve skupinách, mimo jiné právě kvůli nedostatečné znalosti angličtiny. Největší část jejich výdajů na dovolenou spolkne nakupování. Podle průzkumu Ipsos tvoří téměř 58 procent celého cestovního rozpočtu.

Česko je pro Číňany přitažlivé, je tu zdravý finanční sektor i čistý vzduch, manažeři si tady kupují domy a jezdí sem s rodinami, říká Jaroslav Tvrdík | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy