reklama
 
 

Cetky z Číny se řítí na české Vánoce. Kapří pantofle budou možná i pod vaším stromkem

6. 11. 2018 16:09
Češi si čím dál více osvojují nakupování po internetu a nebojí se ani nákupu z ciziny, hlavně Číny, i když musejí na dodávku zboží čekat řadu týdnů. Vyplývá to z dat cashbackového portálu Plná peněženka, který funguje na principu vracení části útraty zákazníkům v Česku. Vůbec nejvíce peněz utrácejí lidé za čínské zboží před Vánocemi, letos to podle odhadu portálu bude 380 milionů korun.

Českých zákazníků, kteří kupují vánoční dárky na zahraničních e-shopech, přibývá. V roce 2015 pořídila dárky na některém ze zapojených zahraničních e-shopů zhruba čtvrtina nakupujících přes portál Plná peněženka. V tomto roce se už jejich podíl vyšplhal k polovině.

"Největší popularitě se mezi zákazníky těší čínský AliExpress. Odhadujeme, že na něm letos před Vánocemi naši uživatelé utratí celkem 38 milionů korun, což je více než trojnásobek oproti roku 2015," uvádí Josef Drobílek, marketingový ředitel Plné peněženky, přes kterou jde podle firmy zhruba desetina veškerých českých nákupů čínského zboží.

AliExpress si získává popularitu tím, že nabízí rozsáhlý sortiment velmi levného zboží a zákazníci si nemusí připlácet nic za dopravu, což je podle Drobílka způsobeno podporou exportu ze strany čínské vlády. Vzhledem k tomu, že většina objednávek nepřesáhne 22 eur, se ke zboží nepřipočítává clo ani DPH. Strach z dodávky zboží z daleké ciziny pomáhají na sociálních sítích snižovat i dobré zkušenosti kupujících s reklamacemi.

Podle výzkumu společnosti Ipsos totiž po špatné zkušenosti s reklamací odejde až polovina zákazníků. "Koupil jsem si triko a nepřišlo v uvedeném termínu. Okamžitě mi vrátili peníze, a ještě mi poskytli slevu na další nákup," říká čtyřiadvacetiletý David, který na AliExpressu nakupuje zhruba jednou měsíčně většinou sportovní zboží nebo doplňky k telefonu a další elektroniku.

Z průzkumu portálu, kterého se zúčastnilo 200 zákazníků, vyplynulo, že Češi musejí na dodávku čínského zboží čekat i více než šest týdnů. Tuto variantu popsala ze svých zkušeností více než pětina respondentů. Dvě pětiny lidí dostaly zboží za čtyři týdny, 15 procent za pět týdnů a 23 procent za tři týdny.

Vzhledem k ne zrovna krátkým dodacím lhůtám proto čeští zákazníci začínají nakupovat dárky na Vánoce z Číny už v létě a v listopadu za ně utratí vůbec nejvíce peněz, zhruba dvakrát tolik co v běžné dny, i když už uživatelé riskují, že jim nákup pod stromeček nedorazí. 

Zatímco průměrná cena nákupu v českém e-shopu dosahuje 1163 Kč (medián je 844 Kč), na AliExpressu je to 121 korun (medián je 47 Kč). Podle Drobílka jde občas o bizarní věci, které si Češi objednávají. "Letošním hitem se staly pantofle ve tvaru kapra (nyní se prodávají za necelých 20 dolarů, pozn. red.). Podle počtu objednávek je může očekávat pod stromečkem nemálo domácností," říká.

Plná peněženka je cashbackový portál, který v Česku funguje šest let. Za tu dobu jej využilo více než 525 tisíc lidí, kteří mají na portálu svůj účet, kde sbírají své úspory z on-line nákupů. Cashback totiž funguje tak, že zákazník dostává část svých peněz vynaložených na nákup přes portál zpět na svůj zákaznický účet v podobě kreditu na další nákup.

Plná peněženka podle svých slov zaujímá přes polovinu českého cashbackového trhu. Loni přes ni Češi nakoupili zboží za více než jednu miliardu korun a zpět dostali 93 milionů.

autor: Iva Špačková | 6. 11. 2018 16:09

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama