Praha - Národní železniční dopravce České dráhy loni výrazně zlepšil své hospodářské výsledky. Z předloňské dvoumiliardové ztráty se dostal do zisku 156 milionů. Jde o čísla podle mezinárodních účetních standardů, výsledky podle českého účetnictví už firma nezveřejňuje.
Dráhy se loni vezly na vlně levnější elektřiny a levnější nafty, dokázaly ale ušetřit i půl miliardy na mzdách. Náklady celkově klesly o téměř miliardu korun. Vyplývá to z výroční zprávy ČD.
Vyšší než v roce 2013 byly i výnosy. Stát a kraje loni přidaly půl miliardy navíc, celkem přispěly částkou 13,2 miliardy korun. Tržby od cestujících vzrostly o čtyři procenta na 7,5 miliardy korun, přesto ale České dráhy na osobní dopravě prodělaly 865 milionů. Cestující přitom stále platí jen zhruba třetinu nákladů na provoz vlaku.
Počet cestujících vzrostl o 800 tisíc na 170 milionů. Vlaky jezdily v průměru obsazené z 26 procent - o jeden procentní bod více než před rokem. Průměrná vzdálenost, kterou lidé s vlaky Českých drah absolvovali, zůstala na 41 kilometrech.
Celkovému výsledku pomohl i vyšší zisk z nákladní dopravy u dceřiné firmy ČD Cargo, která prakticky vyrovnala ztrátu z přepravy cestujících. Vydělala 877 milionů. Tržby nákladního dopravce klesly o více než půl miliardy na 13,6 miliardy korun. O 1,6 milionu tun na 68,3 kleslo množství přepraveného zboží, snížila se i průměrná přepravní vzdálenost, na kterou Cargo zásilky vozilo - meziročně o šest kilometrů na 169 kilometrů.
Vyšší zájem cestujících o železnici vysvětlují České dráhy hlavně zkvalitněním dopravy, do níž investovaly desítky miliard korun. Na jednu stranu tak mají modernější vlaky, na druhé straně musí pracovat s obrovským dluhem. Dlouhodobé závazky skupiny Českých drah loni vzrostly o pět miliard na 36 miliard korun. Firmě se ale daří refinancovat starší úvěry novými s nižšími úroky.