Praha - Ministerstvo dopravy připravuje smlouvu, v níž se všichni tuzemští železniční dopravci zavazují, že si budou vzájemně uznávat jízdné.
Dohoda je před podpisem, napsaly Lidové noviny s tím, že vzájemné uznávání jízdného bude v první fázi platit jen pro firmy, které uspějí v tendru na některou z tratí, druhá fáze by měla vyřešit jízdné na trati z Prahy do Ostravy.
Jízdné bude přepočítávat speciální účetní centrum, hlavním klíčem k dělení zisku se stane počet ujetých kilometrů. "Dohoda zatím podepsaná není, ale všichni dopravci se shodli a neměli s tím problém," řekl listu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Vzájemné uznávání jízdného bude rozděleno do dvou fází. V té první bude platit jen pro ty firmy, které uspějí v tendru na některou z tratí. "Nyní připravujeme výběrové řízení na obsluhu trati z Prahy do Děčína. Když v něm zvítězí například RegioJet, bude muset uznávat jízdenky Českých drah a naopak," vysvětlil Novák.
Dopravce se k tomu zaváže už při přihlášení do tendru. Cestující na této trati si tedy koupí lístek bez ohledu na to, kterého dopravce si zvolí. Zástupci ČD i RegioJetu, které list oslovil, s dohodou souhlasí.
Druhá fáze dohody by měla vyřešit jízdné na trati z Prahy do Ostravy. Jak RegioJet, tak České dráhy tu jezdí na své komerční riziko a nejsou pod žádnou smlouvou se státem. "Naše vize je taková, že by se v budoucnu ke smlouvě přidaly i firmy, které jezdí na riziko beze smlouvy. Byly by samy proti sobě, kdyby tak neučinily," řekl Novák.
Zisk z jízdného by se měl dělit podle počtu ujetých kilometrů. Jezdit by se mělo podle tarifu T10, který užívají České dráhy.