Praha - Celkem 78 procent internetových obchodníků doručuje zboží prostřednictvím České pošty, 58 procent prostřednictvím PPL. Kolem třetiny firem využívá Toptrans a 28 procent DPD.
Rozložení sil na trhu dopravních služeb se za poslední dva roky téměř nezměnilo. Vyplývá to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci.
Přestože je pošta nejvyužívanějším dopravcem, je na ni také mezi zákazníky podle informací obchodníků nejvíce stížností. Jako největší problém v souvislosti s dopravou označilo 60 procent zákazníků fingovaný pokus o doručení ze strany pošty. Dalším problémem je doručení v jiný čas, než bylo domluveno.
Více než tři čtvrtiny nakupujících vybírají způsob dopravy na základě nejnižší ceny, přestože si to mnohdy nechtějí přiznat. Za doručení malé zásilky do pěti kilogramů je více než devět z deseti zákazníků ochotných zaplatit mezi 100 a 150 Kč. Doprava zdarma, stejně jako možnost osobního vyzvednutí nehraje významnou roli při výběru obchodníka.
Zákazníci jsou ochotni si připlatit především za doručení zboží večer, v sobotu nebo v neděli, odvoz staršího spotřebiče nebo vynesení těžšího produktu do patra.
Asociace pro elektronickou komerci sdružuje přes 300 obchodníků. Na internetu podle údajů asociace loni nakupovalo 5,7 milionu Čechů, kteří utratili za zboží 37 miliard korun.