Zahraniční turisty už Česko tolik neláká. Ubývá jich

Veronika Skálová Veronika Skálová
18. 2. 2009 16:20
Praha je sice stále hlavní turistickou destinací, ale jen její krása nestačí
Hotely snížily cenu za nocleh. To však využijí spíš jednotlivci než zájezdy turistů.
Hotely snížily cenu za nocleh. To však využijí spíš jednotlivci než zájezdy turistů. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Davy zahraničních turistů, kteří přinášejí vítané milióny do pokladen českých podnikatelů i státu, v posledních letech povážlivě řídnou. Svědčí o tom i čerstvé údaje za letošní leden a únor s nimiž přišla Asociace českých cestovních kanceláří a agentur - meziroční pokles tržeb je podle nich až 35 procent.

„Pokles zájmu začal už v listopadu. V létě, v září a v říjnu ještě nebyl problém. A další propad přišel v lednu. Pokles tržeb, ale i obsazenosti je kolem 30 procent," potvrdil Jan Strnad, ředitel tříhvězdičkového Best Western Hotelu Páv.

Klientela ubývá většině hotelů v Praze a to včetně těch se zvučnými jmény.

„I renomované hotely v řetězcích zaznamenaly pokles o 40 procent. Dramatičnost tohoto poklesu nepochybně souvisí s vývojem krize. Částečně k němu přispěl i fakt, že v létě byla Praha kvůli silné koruně velmi drahá," dodal Strnad.

Nyní hoteliéři doufají, že oslabující měna opět zvýší zájem o Českou republiku jako turistickou destinaci. Aby situaci pomohli, snížili ceny.

Dvě noci v některém z pražských hotelů nyní vyjdou na stejné peníze jako jeden nocleh ve srovnatelném západoevropském hotelu.

Cestovky: Snížení přichází pozdě

Podle zástupce cestovních kanceláří, které do České republiky zahraniční turisty přivážejí však snížení cen v hotelích přišlo příliš pozdě.

„Cestovní kanceláře potřebují znát ceny ubytování v létě předešlého roku. Na podzim se tisknou katalogy a v zimě začnou letní zájezdy prodávat jako first minute. Naši hoteliéři ale se slevami přicházejí až nyní, to je příliš pozdě," ohodnotil krok mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Podle něj turisté, kteří v Česku nejvíce utrácejí, jsou Japonci a Američané, jako všude jinde na světě. Ti však své výlety plánují dlouho dopředu a tedy podle katalogových cen. Ty jsou však v současné době příliš vysoké.

Nové nižší ceny ubytování lze nabídnout pouze prostřednictvím Last minute zájezdů. A na ty v současné době není obvyklá doba.

Prognóza: turistů bude dál ubývat

„I přes oslabení koruny se tedy žádného přílivu turistů nedočkáme. Problém však netkví jen v krizi, je mnohem hlubší," upozornil Okamura.

Dodal, že do České republiky od roku 2006 míří stále méně zahraničních turistů. Ubývající návštěvnost cestovní kanceláře poznaly dávno před příchodem krize.

„Řada cizinců už naši zemi navštívila a přichází tedy vlna takzvaných druhých návštěv. Jenže zatímco při první návštěvě historické kulisy Prahy vykompenzují potíže s kapsáři, předraženými službami pro cizince a šidícími taxikáři, při druhé návštěvě destinace získávají tyto věci na důležitosti. Proč jet někam, kde už jste byli a hrozí vám tam, že vás tam okradou," vysvětlil Okamura.

Klesající návštěvnost pražských hotelů částečně zapříčiňuje i mimořádně silná konkurence. Po snížení sazby DPH na ubytovací služby totiž Praha přitáhla pozornost řady hotelových řetězců a koncentrace čtyř a pěti hvězdičkových hotelů v metropoli se neúnosně zvýšila.

 

Právě se děje

Další zprávy