Za měsíc jsou Vánoce: stromky zdraží, leccos zlevní

Veronika Skálová Veronika Skálová
25. 11. 2011 9:22
Lidé sice tvrdí, že budou nakupovat, obchodníci jsou přesto nervózní
Chuť do nakupování lidem nechybí, ale za málo peněz budou chtít hodně dárků.
Chuť do nakupování lidem nechybí, ale za málo peněz budou chtít hodně dárků. | Foto: Jan Langer

Praha -  Přesně za měsíc se ve většině českých domovů rozsvítí vánoční stromky zakoupené přibližně o pět procent dráž než loni. O pár korun víc dají nejspíš Češi i za tradiční hlavní chod štědrovečerní večeře.

Mírné zdražení vánočních stromků či kaprů ale předvánoční nákupní horečku v Česku nijak výrazně nezchladí. Tuhle práci by však mohl odvést nepříliš růžový výhled ekonomiky, titulky o příchodu druhé krize, případně rostoucí nezaměstnanost v Česku.

Experti oslovení redakcí Aktuálně.cz českým obchodníkům žádné zázračné tržby o letošních svátcích neprorokují. A to přesto, že z předvánočních průzkumů vyplývá, že část lidí chce letos utrácet víc než před rokem.

Stromky zdraží o 5 procent, kapři o koruny

Pouze mírné zdražení před letošními svátky čeká tradiční vánoční zboží - řezané stromky a kapry. Jejich prodejci o odbyt mít strach rozhodně nemusí.

Bude ale nejspíš záležet na tom, na jakého prodejce narazíte. "Je pravda, že letos stromky na jaře hodně namrzly, proto je možné, že mírně zdražíme. Ale bude to určitě jen do pěti procent, ve výsledku tedy o pár desetikorun," uvedl Robert Šíma ze společnosti Abies Vysočina.

To firma Olivová a Motlová v Oucmanicích se zdražovat nechystá. "Nějaké ztráty na porostech sice byly, ale když je ta krize, tak zdražovat nechceme," podotkla Eva Olivová s tím, že ceny budou úplně stejné jako loni.

Ještě méně pravděpodobné je zdražení vánočních kaprů. Například rybárna Rybníkářství v Pohořelicích drží bez ohledu na vánoční špičku stejné ceny celý rok, zdražení zatím neplánuje, stejně jako Rybářství ve Skalní mlýn.

Jinde mírné zdražení zvažují, nebude ale nijak citelné. "Uvažujeme, že zdražíme o korunu nebo dvě za kilo, bylo dražší krmení i nafta. Jisté to ale ještě není," poznamenal Petr Vávra z Rybářství Lnáře.

Chuť nakupovat je, hlavně ale levně

Ještě v říjnových průzkumech lidé naznačovali svou chuť před svátky utrácet víc než v loňském roce. Podle průzkumu společnosti Home Credit výrazně přibylo těch, kdo se chystají za dárky utratit mezi pěti a deseti tisíci korunami.

Jak ale naznačují zkušenosti přímo z obchodů, nakupující budou očekávat "za málo peněz hodně muziky". Téměř geometrickou řadou totiž roste počet objednávek v internetových obchodech, které nadpoloviční většina nakupujících upřednostňuje kvůli nižším cenám, než nabízí kamenná konkurence.

"Naši zákazníci vyhlásili začátek vánočních nákupů přibližně 7. listopadu. K tomuto datu se počet objednávek prakticky zdvojnásobil," potvrzuje Jan Samko z obchodu Alza.cz, že se Češi naučili dárky koupené přes internet objednávat včas.

O naprosté změně zvyklostí si ale nedělá iluze. "Největší nápor objednávek očekáváme v týdnu od 12. do 18. prosince, což je na internetu obdoba nákupů na poslední chvíli," poznamenal Samko.

Obchodníci zatím nejásají

Majitelé obchodů o zálibě Čechů ve slevách dobře vědí a stejně jako v minulých letech, kdy se pod tlakem krize tento fenomén objevil, nabízí slevy ještě před Vánoci. Od patnácti až do čtyřiceti procent se například pohybují slevy na různé hračky, které nabízí hračkářské řetězce i hypermarkety.

Výhled obchodníků totiž navzdory předvánočním průzkumům mezi spotřebiteli není příliš optimistický.

"V letošním roce není vývoj maloobchodních tržeb nic moc, rostou velmi pomalu. Lidé už šetří i na potravinách. Navíc v eurozóně už jsou téměř jasné známky recese a česká ekonomika ve třetím kvartále stagnovala, ve čtvrtém už velmi pravděpodobně klesne," shrnul důvody analytik Raiffeisenbank Václav Franče.

Pro řadu obchodů může být sezóna vánočních nákupů zásadní pro další existenci. "Platí to na příklad u menších obchodníků s elektrem. Konkrétně v jejich sortimentu jdou ceny neustále dolů. Aby tedy udrželi úroveň tržeb, musí prodávat stále víc a víc a to je velmi těžké. Konkurence internetových obchodů a velkých řetězců je navíc silně válcuje," upozornil analytik Home Credit Michal Kozub.

 

Právě se děje

Další zprávy