Za internetovou reklamu ´zdarma´ firma platit nemusí

Tomáš Fránek
25. 7. 2007 23:00
Jde o první pravomocný rozsudek
Foto: VISA

Praha - Společnost CS International je první českou firmou, která po pravomocném rozhodnutí soudu nemusí zaplatit za reklamu v internetovém katalogu švýcarské společnosti Intercable Verlag.

Městský soud totiž potvrdil verdikt Obvodního soudu pro Prahu 7. 

Skrytý háček

Podle soudu totiž agent katalogové firmy uvedl jednatelku společnosti v omyl. Intercable Verlag chtěl po společnosti CS International přes dvanáct set eur. Jde o důležitý verdikt, za reklamu v katalogu švýcarské firmy mají české společnosti zaplatit celkem půl miliardy korun.

Smlouvy s katalogovou firmou podepsaly například také státní instituce jako zaniklý Fond národního majetku, Junák či Fond ohrožených dětí. Mezi dalšími měly zájem o zápis do katalogu některé fakultní nemocnice, obce či muzea. Ti všichni podepsali smlouvu v domnění, že jde (jako obvykle) o bezplatnou službu.

Celé to však mělo háček: Do smluv byla malým drobným písmem a většinou v angličtině vložena informace o zpoplatnění služby. České soudy zatím nerozhodují spory jednotně. Ve třech (včetně pravomocného verdiktu pro CS International) rozhodly soudy, že se za reklamu platit nemusí.

Vítězí i druhá strana

V jednom vyhrála švýcarská společnost. Nábytkářská firma Brastan z Dolní Dobrouče na Orlickoústecku tak musí zaplatit za reklamu. Žalobě bylo zcela vyhověno, žalovanému Brastan byla uložena povinnost zaplatit žalobci částku 690 eur s příslušenstvím, včetně nákladů státu a nákladů řízení protistrany," řekl mluvčí soudu v Ústí nad Orlicí Procházka.

Podobné problémy jako v Česku řeší, kromě Intercable Verlag na internetových katalozích vydělávají také EUCODATA, Construct Data či Nova Channel. Pokuty v řádech desítek až stovek tisíc eur nyní dostaly katalogové firmy v Belgii a Itálii. V Německu byly nabídkové formuláře prohlášeny za neplatné.

 

Právě se děje

Další zprávy