Za reklamu ´zdarma´ musí firma zaplatit stovky eur

Tomáš Fránek
19. 6. 2007 18:20
Češi říkají: švýcarská reklama byl podvod

Brno - Nábytkářská firma Brastan z Dolní Dobrouče na Orlickoústecku musí zaplatit za reklamu v internetovém katalogu švýcarské společnosti Intercable Verlag.

Reklama přitom podle českých firem působila, že je zdarma. Společnosti, které si ji objednaly, ale musely zaplatit stovky až tisíce eur - cenu, která byla velmi nenápadně uvedena v obchodních podmínkách švýcarské společnosti.

Rozhodnutí soudu v Ústí nad Orlicí je dalším v řadě, které se týká sporů českých podnikatelů a katalogových firem.
Soudy přitom nejsou v rozhodování jednotné, v obdobných sporech před časem jiný soud rozhodl v neprospěch reklamní společnosti.

Musíte zaplatit

"Žalobě bylo zcela vyhověno, žalovanému Brastan byla uložena povinnost zaplatit žalobci částku 690 eur s příslušenstvím, včetně nákladů státu a nákladů řízení protistrany," řekl mluvčí soudu v Ústí nad Orlicí Procházka.

Brastan už vedl se švýcarskou firmou jeden soudní spor. Soudy v něm rozhodly, že se česká firma není povinna omluvit za stížnost, kterou na činnost Intercable Verlag zaslala švýcarským státním orgánům.

Společnost Brastan, vlastněná Angličanem Robertem Pepettem, byla jednou z těch společností, které umístily adresu do internetového katalogu Intercable Verlag.

Smlouvy s katalogovou firmou podepsaly například také státní instituce jako zaniklý Fond národního majetku, Junák či Fond ohrožených dětí. Mezi dalšími měly zájem o zápis do katalogu některé fakultní nemocnice, obce či muzea.

Ti všichni podepsali smlouvu v domnění, že jde (jako obvykle) o bezplatnou službu. Celé to však mělo háček: Do smluv byla malým drobným písmem a většinou v angličtině vložena informace o zpoplatnění služby.

Celkem tak české subjekty za reklamu švýcarské firmě podle smluv mají zaplatit půl miliardy korun.

Upomínky, soudy

Firmám i úřadům tak začaly chodit upomínky, zástupci Intercable Verlag posílali dopisy a e-maily, některé případy dali také k soudu.

Švýcarská společnost v žalobách tvrdí, že se všichni zavázali k roční splátce od 690 do 1290 eur po dobu tří až pěti let.
Lidé, firmy i úřady se snaží bránit; jednání švýcarské společnosti označují za podvod. První trestní oznámení padlo už loni v lednu, nyní celkem státní zastupitelství řeší asi tři stovky oznámení.

Někteří podnikatelé dokonce tvrdí, že nic nepodepsali. "Zaslali nám kopii objednávky, kde bylo uvedeno mé jméno a podpis, který nebyl můj. Také jsem firmu upozornil, že objednávka neobsahuje razítko naší firmy," uvedl například Ludvík Kopunec z pražské společnosti Term.

Intercable Verlag ale objednávku odmítla zrušit.

V některých zemích - třeba v Německu - už byly podobné smlouvy soudy zpochybněny. Nabídkové formuláře byly prohlášeny za neplatné.

Miliony eur

Proti některým katalogovým firmám zahájilo vyšetřování i švýcarské ministerstvo hospodářství. Poškozeným českým společnostem radí, aby využily i tamního práva.

Podle úřadu lze totiž za určitých podmínek písemně odstoupit od smlouvy do jednoho roku od jejího uzavření.

Intercable Verlag patří do skupiny podnikatele Meinolfa Lüdenbacha, který si za patnáct let (podle odhadu médií) svými triky vydělal pětapadesát milionů eur.

Kromě společnosti Intercable Verlag podobné praktiky v uplynulých letech používalo v Česku i několik dalších zahraničních společností.

Podnikatelé proto podle Sdružení na obranu spotřebitelů mohou podat trestní oznámení také na nabídky obchodních zástupců například společností EUCODATA, Construct Data či Nova Channel.

 

Právě se děje

Další zprávy