Praha - Televize zřejmě budou mít ze zákona zakázáno vysílat reklamu hlasitěji než ostatní pořady. Zákaz by měl začít platit zhruba v polovině příštího roku. Za jeho porušení by hrozila pokuta až pět milionů korun.
Počítá s tím poslanecká novela, kterou ve středu hladce schválila Sněmovna hlasy 122 ze 146 přítomných poslanců. Normu nyní dostane k posouzení Senát.
Detaily k zákazu má stanovit vyhláškou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Zákaz se má vztahovat i na znělky, které oddělují reklamu, teleshopping nebo označení sponzora od ostatních vysílaných pořadů.
Předloha se podle jejího spoluautora Václava Mencla (ODS) dotkne komerčních televizí, neboť veřejnoprávní Česká televize "řvoucí" reklamu už ze svého vysílání odstranila a hlasitost vysílání sjednotila.
Diváci si stěžovali
Komerční televize budou mít po přijetí novely sedm měsíců na to, aby se novým pravidlům přizpůsobily, stejně tak i výrobci reklamy. Rada pro vysílání má stanovit vyhláškou například podrobnosti k regulaci hlasitosti vysílané reklamy.
Návrh ukládá provozovatelům televizního vysílání povinnost zajistit to, aby hladina hlasitosti vysílání reklamy, teleshoppingu a označení sponzora byla "v souladu s technickou specifikací stanovenou vyhláškou" rady pro vysílání. Neměla by tak být vyšší než hlasitost předcházejícího i následujícího vysílání. Podnětem k novele byly dlouhodobé stížnosti televizních diváků.
Rada pro vysílání by také ukládala pokuty a dohlížela na dodržování zákazu. Autoři předlohy odhadují, že by se kvůli tomu výdaje rady zvýšily o asi 200 tisíc korun na novou techniku.