Brno - Tohle logo z trhu jen tak nezmizí, tvrdí lidé, kteří jsou obklopeni vozy švédské značky Saab. Informace o finančních neduzích švédské automobilky Saab se totiž šíří už od konce loňského roku.
Na konci února požádala nejprve švédskou vládu o finanční podporu a poté soud o ochranu před věřiteli. A tento týden podal Saab žádost o prodloužení doby potřebné vlastní reorganizaci. O automobilku mají zájem dva až tři kupci, jejichž totožnost společnost tají. Prodej však už je údajně na spadnutí.
Češi koupí měsíčně jen pár kusů
Dění kolem ekonomické situace zneklidnilo české zájemce o nákup nových Saabů. Podle výhradního dovozce značky do České republiky však byli ve střední Evropě jediní.
"Mediální masáž o problémech Saabu měla největší vliv v Česku. Zatímco například na Slovensku jsme prodali víc než vloni, v Česku jsme za letošní čtyři měsíce zaznamenali pokles o 38 procent," uvedl zástupce společnosti Polar Mobil pro Českou republiku Marek Šafarčík.
Je však třeba říci, že pokles o 38 procent neznamená velký úbytek prodaných vozů - přesně osmnáct kusů. Saab totiž nepatří ke značkám, které v Česku měsíčně přibývají po desítkách. Za celý loňský rok například noví majitelé zaregistrovali 81 Saabů. Bylo to o 47 procent víc než v roce předchozím.
"Lidé situaci kolem Saabu vnímali velmi citlivě. Museli jsme vysvětlovat, že to neznamená, že by nebyly peníze na výrobu. Naopak, že jsou připravené čtyři nové modely k uvedení na trh do 18 měsíců," dodal Šafarčík.
Saab je pro ty, kdo se nepotřebují chlubit
Lidé, kteří mají peníze, ale nepotřebují se tím chlubit. Chtějí decentní, neokázalé auto, které je pohodlné a zároveň bezpečné. Tak symbolizují svou značku a zákazníky lidé, které Saaby živí.
"Jeden zákazník říkal - když jsem měl Audi, pořád jsem ho měl poškrábané. Lidé jsou závistiví. Ale co mám Saab, mám klid. Zatímco značky jako BMW nebo Mercedes mají lidé spojené s okázalostí, veksláky a podobně, Saab je solidní. Ale nikdy to nebude auto pro masy," vysvětlil majitel servisu Suchomel Auto Zdeněk Suchomel, který je zároveň fanouškem značky.
Je vidět, že opravdoví fandové se děním kolem švédské firmy odradit nenechají. "Ve Švédsku to rozmázl bulvár, tady se toho média chytila. Ale Saab má nejmodernější továrnu v Evropě. Určitě tuhle značku zaniknout nenechají," konstatoval Suchomel.
Vzdát se Saabu? Leda by změnil priority
Pro mnohé dění kolem švédské společnosti není tak podstatné.
"Mám rád starší modely, konkrétně řadu 9000. Mám pocit, že starší ročníky byly poctivěji dělané. Uvidíme, co se bude dít po prodeji značky. Pro mě by bylo rozhodující, kdyby se nový majitel rozhodl posunout priority směrem od bezpečnosti, na níž Saab vždycky stavěl," konstatoval brněnský příznivce švdédské značky Jan Fňukal.
Negativní vliv zpráv o kondici automobilky však v poslední době mizí.
"Sice načas zablokovaly prodej, ale v posledních dvou týdnech poptávka opět stoupá. Věříme, že během příštího měsíce už bude jasno o novém majiteli i o budoucnosti," poznamenal Norbert Srba junior, majitel autosalonů Srba servis, které Saaby prodávají.
Polovina věřitelů odsouhlasila Saabu podmínky
Švédská značka pracuje intenzivně na své záchraně. V úterý pořádala bankrotový soud o prodloužení lhůty na reorganizaci o tři měsíce. A dnes společnost oznámila, že polovina jejích věřitelů přistoupila na podmínky, které jim Saab nabídl. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Automobilka nyní dluží přibližně šesti stovkám věřitelů, sto jich už plně vyplatila. Tři stovky nyní souhlasily s platbou ve výši jedné čtvrtiny dluhu s tím, že na další tři čtvrtiny bude vypracován splátkový kalendář.