Výzkum společnosti Factum Invenio se nezaměřoval na účinnost reklamy, ale na pocity lidí a to, jak reklamu vnímají.
A z tohoto pohledu si soukromé televize nevedou vůbec dobře. Až 79 procent lidí obviňuje Novu, že v rámci jejího vysílání je příliš mnoho reklamy. Jen o sedm procent méně Čechů pranýřuje za nadměrný objem reklamy televizi Prima.
Naopak relativně dobře dopadla veřejnoprávní televize. U ní je s množstvím reklamy spokojena celá polovina diváků.
Vůbec nejlépe dopadla reklama na lavičkách. Jen třináct procent občanů se domnívá, že je na nich příliš mnoho reklamy.
Do schránky ne
Jednu z předních pozic v žebříčků tradičně získaly letáky v poštovních schránkách. Množstvím této formy reklamy je přesyceno téměř sedmdesát procent lidí.
"Výzkum provádíme každoročně a zde jsme zaznamenali mírný pokles. Zřejmě začínají fungovat štítky ´Nevhazujte reklamu´ na schránkách," myslí si Martina Rubášová z Factum Invenio.
Dobře si vedla reklama na internetu. Necelá čtvrtina tázaných uvedla, že je reklamy přiměřeně, pro necelých třicet procent je jí příliš mnoho. Čísla jsou ale zkreslena tím, že skoro polovina lidí na tuto otázku nedokázala odpovědět.
Manipulace na postupu
Již dlouhodobě se ale drží trend strachu z manipulace. Čtyři pětiny občanů se bojí, že je reklama nástrojem manipulace.
Zároveň stále méně lidí přiznává, že by koupili výrobek jen díky reklamě.
"Jen třicet procent dotázaných uvedlo, že by v posledních třech měsících nakoupili něco na základě doporučení reklamy," tvrdí Jitka Vysekalová z České marketingové společnosti.
Sex nevadí
Zajímavým výsledkem zkoumání je i přístup Čechů k erotickým a sexuálním motivům v reklamě.
Celým 63 procentům lidí tyto motivy v reklamě nevadí, většinou se jen přimlouvají za to, aby byly užívány, když se hodí k nabízenému výrobku.
"Obecně platí, že postoje k využívání erotických a sexuálních motivů v reklamě jsou ovlivněny vnímáním a postoji k sexualitě ve společnosti a naše společnost je v tomto ohledu poměrně tolerantní," vysvětluje Vysekalová.
Výrazněji se tyto reklamy líbí mužům a mladším lidem.
Na druhou stranu jsou ale Češi přísní, co se týče reklamy na cigarety. Jejich úplný zákaz podporuje třetina populace, další třetina by byla pro výrazné omezení jejich výskytu.