Soud okamžitě zrušil změnu územního plánu Prahy, která s novou dráhou počítala.
Rozhodnutí výrazně komplikuje výstavbu nové dráhy za miliardy korun.
Dva lidé znamenají průlom
Soud dnes posuzoval návrh dvou obyvatel pražské městské části Nebušice, kteří žádali zrušit změnu územního plánu, již schválili zastupitelé.
Žadatelům vyhověl. Potvrdil, že magistrát postupoval v rozporu se zákony. Ze sedmi námitek proti rozhodnutí magistrátu soud zjistil pochybení u pěti bodů.
Nejvyšší správní soud také uvedl, že magistrát byl povinen se námitkami obyvatel Nebušic zabývat. Rozhodnutí magistrátu, který - v rámci schvalování změny územního plánu - nepřipustil námitky lidí z míst, kde se má stavět nová dráha, je podle soudu neudržitelné. "Takový postup byl nezákonný," uvedl předseda soudu Josef Baxa.
"Schválit změnu územního plánu, která je prvním a nejzásadnějším krokem k umožnění nárůstu letecké dopravy podobného rozsahu, a přitom územním plánem nestanovit limit zatížení hlukem v daném území a ani nevyznačit ochranná hluková pásma, je postupem stěží pochopitelným, v každém případě však nezákonným," uvedl Baxa.
Pražští zastupitelé podle soudu také nerozhodli o zásadních námitkách městských částí Nebušice, Lysolaje a Suchdol. "Taky v tomto případě byl postup zastupitelů nezákonný," řekl Baxa. A dodal: "Soudu nepřísluší přezkoumávat, kudy má vést dráha, ale to, zda nedošlo k porušení práv lidí."
Mluvčí magistrátu Jiří Wolf uvedl, že rozhodnutí soudu radní respektují a zastupitelé o něm budou jednat v září. "Do té doby se k tomu nebudeme vyjadřovat," uvedl.
Změna územního plánu, která výstavbu nové dráhy umožnila, byla přijata na základě speciálního zákona. Ten prohlásil výstavbu třetí dráhy za veřejně prospěšnou stavbu. Na základě změny zákona se už výstavba dráhy připravuje, samotná stavba byla nachystaná na příští rok. Experti v oblasti sepisují dopady na životní prostředí, vykupují se pozemky.
Miliardy v ohrožení
Rozhodnutí soudu nyní vrací celou věc znovu na začátek. Přípravu výstavby dráhy za pět až sedm miliard korun, z níž mají první letadla startovat v roce 2010, může zastavit.
Lidé z Nebušic, kteří celý proces schvalování změny územního plánu napadli u soudu, tvrdí, že se uskutečnilo několik protiprávních kroků. Podle jejich právníka Pavla Černého například pražské zastupitelstvo - v rozporu se stavebním zákonem - nerozhodlo o námitkách, které jeho klienti jako vlastníci dotčených nemovitostí proti změně územního plánu podali.
Změna územního plánu ani nezakotvila takzvaná hluková ochranná pásma nové dráhy a nebyla posouzena z hlediska vlivů na životní prostředí. "Jde pravděpodobně o první návrh na zrušení územního plánu nebo jeho části s využitím ustanovení o takzvaných opatřeních obecné povahy, která zavedl nový správní řád," dodal Černý.
Podle něj by se výstavbou dráhy zvýšila kapacita letiště, a tím i zátěž. A hluk by se měl zvýšit především nad Nebušicemi, které jsou téměř v ose budoucí letové a přistávací dráhy.
Navrhovatelům Petru Hlávkovi a Miloši Bělohradskému, kterým patří pozemky pod zamýšlenou dráhou a v jejím okolí, vadí především to, že pražské zastupitelstvo neprojednalo všechny námitky ke změně plánu. "Dráha se má ke středu města přiblížit oproti současným hranicím letiště o 1525 metrů," uvedl Hlávka..
Praze se uleví
Podle ředitelky společnosti Letiště Praha Hany Černochové by ale nová dráha umožnila, aby letiště téměř úplně přestalo využívat vedlejší ranvej, na kterou nalétávají letadla přes Prahu. Hluk by se tak pro asi patnáct tisíc lidí snížil, přibyl by podle Černochové jenom v malé části zastavěného území.
"V dotčených obcích letiště zajišťuje protihluková opatření na své náklady," uvedla už dříve Černochová.
A ani v případě, že by Nejvyšší správní soud stížnosti občanů dnes nevyhověl, by spory neskončily. Proti plánované výstavbě nové dráhy se již v roce 2004 vyslovila většina obyvatel městských částí Praha-Nebušice a Praha-Přední Kopanina v místních referendech.
Podle Jana Holuba z Občanského sdružení pro Nebušice, které dlouhodobou kampaň proti dráze koordinuje, byl návrh k Nejvyššímu správnímu soudu na zrušení územního plánu dalším z celé řady kroků, které občané Nebušic hodlají proti výstavbě dráhy učinit.
Protesty budou pokračovat
"Plánované zvýšení kapacity letiště by negativně zasáhlo nejen naši městskou část, ale vlastně celou Prahu," řekl Holub.
Letiště v Ruzyni za loňský rok odbavilo téměř jedenáct milionů pasažérů. A dalšímu zvyšování počtu cestujících právě brání nedostatečná kapacita vzletových a příletových drah.
Donedávna zahájení stavby dráhy bránila investiční společnost Penta.
Ta vlastní některé pozemky, na kterých by dráha měla stát. Zpočátku prodej odmítala, později nabídku letiště začala zvažovat. Ráda by se však na celém projektu podílela jako partner.