Praha - Přišel jejich čas. Motoristé po celém světě mají vymyšleny vychytávky, jak udržet automobily v provozu, když uhodí krutá zima nebo sněhová kalamita.
Například i po internetu můžete koupit vyhřívanou škrabku na sklo napájenou z běžné zásuvky pro zapalovač, odstranit malou vrstvu sněhu či ledu zase pomůže sprej s rozmrazovací směsí.
Nejdál jsou pochopitelně řidiči ze severských zemí. Pokud zavítáte v zimě do Švédska, můžete mít dojem, že tam skoro všichni mají elektromobily. Z předních nárazníků mnoha zaparkovaných vozů totiž trčí elektrické kabely připojené do elektrických skříněk.
Jde o pomůcku na vyhřívání bloku motoru a dobíjení baterií, díky čemuž auto v chladném počasí snáze nastartuje. Systém lze ovšem díky přídavným zařízením využít i k vytápění zaparkovaného vozu. Posádka se pak po příchodu k autu vyhne nejen práci s ometáním sněhu a škrábání namrzlých oken, ale navíc bude mít uvnitř už vytopeno.
Podobný systém využívají i u nás záchranné sbory, například hasiči na ruzyňském letišti. Tam jsou ovšem auta v garáži připojená k elektrickým zásuvkám proto, aby spolehlivě a do 45 vteřin odstartovala k jakémukoliv zásahu.
Sady se dají koupit od různých výrobců. Například základní od firmy Defa lze pořídit již od necelých osmi tisíc korun. Dražší varianty s dálkovým ovládáním lze koupit zhruba za dvanáct tisíc korun. Část nákladů se navíc vrátí díky nižší spotřebě, kterou bude mít auto, pokud již nebude muset první kilometry absolvovat se zcela studeným motorem.
Řešení je i bez elektřiny
V Česku ovšem takové veřejné stanice s přívodem elektřiny jako ve Švédsku nejsou. Zařízení tak může používat jen ten, kdo sice nemá garáž, ale parkuje blízko elektrické zásuvky.
Existuje i řešení pro ty, kteří přívod elektřiny v blízkosti parkovacího místa nemají: nezávislé topení spalující palivo z nádrže. Obvykle však stojí desetitisíce korun.