Berlín - Automobilka Volkswagen, jejíž součástí je i Škoda Auto, si začíná plnit svůj sen stát se největším výrobcem aut na světě.
Je to o devět let dříve, než původně firma plánovala, a může za to ve velké míře hospodářská krize. Zatímco Volkswagenu jdou podle agentury Reuters k duhu vládní pobídky, jako je šrotovné, její největší konkurenti krizí trpí mnohem více.
Japonská Toyota ztrácí na klíčových trzích jako je Japonsko nebo USA, americký General Motors míří k bankrotu.
Odborníci nevěřili
Volkswagen původně ohlašoval útok na světové prvenství až na rok 2018, odborníci však byli k takovým plánům skeptičtí.
Údaje o prodeji za první čtvrtletí automobilky sice zveřejní příští týden, předběžné údaje ale ukazují, že by Volkswagen mohl svého cíle dosáhnout už letos.
Volkswagen totiž profituje z vládních pobídek, které podpořily prodej v Číně, Německu a Brazílii. Na tyto tři trhy loni připadlo 44 % obratu německého koncernu.
V 1. čtvrtletí tohoto roku naopak prodej Toyoty v USA padl o 36 % a prodej v Japonsku poklesl o 31 %. Na tyto dva trhy připadá téměř polovina celosvětového prodeje japonské automobilky.
I čísla z Evropy dokazují, že VW je na tom lépe než její konkurenti, výrazný podíl na tom má i Škoda Auto.
Silný soupeř
Volkswagen se na rozdíl od celé řady dalších také nepropadl výrazně do "červených čísel", v březnu prodal meziročně o 0,3 procenta vozů méně. To je výrazně lepší výsledek, než u dalších výrobců, přičemž v rámci koncernu se nejlépe vede mladoboleslavské Škodě Auto, která prodala v březnu o čtvrtinu vozů více.
Největší propad v EU zaznamenala automobilka General Motors, do níž spadá například německý Opel. A výrazně méně se prodalo i automobilů Toyota.
Tyto skutečnosti naznačují, že Volkswagen skutečně mohl v prvních třech měsících roku předstihnout Toyotu, nebo se k ní alespoň velmi těsně přiblížil. "Volkswagen je pro Toyotu velkým konkurentem," řekl agentuře Reuters analytik Credit Suisse Koji Endo.