Praha - Šestnáct let, v nichž se České dráhy potácely v obrovských ztrátách, končí. Alespoň prozatím. V prvním čtvrtletí největší tuzemská železniční firma a také největší zaměstnavatel vydělal - poprvé od roku 1990.
Zisk z nákladní dopravy a provozu špičkových osobních spojů typu InterCity převážil nad ztrátami z dotovaných osobních vlaků a rychlíků.
Zisk to oproti rekordním ztrátám minulých let neni nijak závratný - 14,7 milionů korun. Přesto ukazuje, že se vedení firmy daří poprvé plnit zadání, s nímž do čela drah nastupovali všichni předchozí ředitelé.
"Rok 2006 měl pozitivní trendy, které se snažíme udržet i letos," popisuje generální ředitel Českých drah Josef Bazala.
Pro srovnání: před rokem byl čtvrtletní výsledek drah zcela opačný. Firma se propadla do téměř čtvrtmiliardové ztráty a za celý rok vykázala díru v pokladně 450 milionů korun.
Závislost na státu
Hospodaření Českých drah je z velké části závislé na dotacích a smlouvách se státem a kraji.
Stát a kraje si totiž u železničního dopravce "objednávají" osobní dopravu. Na tu pak musí doplácet, protože přeprava osob po železnici je u Českých drah velmi ztrátová.
Stát si objednává rychlíkové spoje, u kterých následně hradí prokazatelnou ztrátu a kraje si sjednávají lokální přepravu.
Jedinými čistě komerčními spoji Českých drah jsou vlaky InterCity, EuroCity a SuperCity.
Opačná situace ale panuje v oblasti nákladní přepravy. Ta díky loňskému zisku 1,5 miliardy korun zachránila dráhy před mnohem horším hospodářským výsledkem, než jaký nakonec měly.
Pozitivně dopadlo pro nákladní vlaky i první čtvrtletí. Přepravilo se o 6,5 procenta více než loni, celkem tedy 21,3 milionu tun.
Propuští. I nabírají
Českým drahám je často vytýkána přezaměstnanost. I s tou ale zkouší management pohnout. Loni propustil pět tisíc zaměstnanců, tím pádem nyní ČD mají ve svých stavech 55 tisíc lidí.
"Číslo 55 tisíc je optimální vzhledem k technologiím a způsobu práce na železnici," řekl pro ČTK Josef Bazala. Podle něj se odchodem zaměstnanců snížily mzdové náklady společnosti a zvýšila se produktivita práce.
Podle něj mají dráhy ale nedostatek strojvůdců, kterých letos přijmou dvě až tři stovky.
I tak zůstávají České dráhy bezkonkurenčně největším zaměstnavatelem v Česku.