Ostrava - Klíčová dálnice D47 je stále bez peněz. A to přesto, že bývalí i současní ministři prohlašují, jakou je dostavba dálnice do Ostravy prioritou a nesmí ji nic ohrozit.
Realita je však taková, že státní Ředitelství silnic a dálnic, už dluží stavebním firmám stovky milionů korun.
"Ředitelství silnic a dálnic nám dluží několik set milionů korun. Ale už splácí a dluhy řeší," řekl mluvčí stavební firmy ODS Jindřich Vaněk.
Firma ODS stavěla mimo jiné část dálnice Rudná-Hrušov a má stavět i pokračování k polské hranici.
Státní fond dopravní infrastruktury, ze kterého jdou peníze na výstavbu, už na začátku roku oznámil, že mu chybí na D47 a jiné důležité stavby přes osm miliard korun.
Pro dostavbu D47 akutně chybí peníze na dva úseky mezi Ostravou a Hranicemi na Moravě, které mají být hotovy letos na podzim a jsou poslední, které brání dálničnímu propojení Ostravy s Brnem a Prahou.
Od začátku roku se moc nezměnilo. Politici jen dál ujišťují, že dálnice bude. "Nepřipadá v úvahu, že se D47 zastaví. Je to pro nás priorita. Termín bude dodržen, byť v úseku mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi zřejmě budou zpočátku zprovozněny jen dva pruhy," prohlásil v dubnu bývalý ministr dopravy Petr Bendl.
Je to priorita bez peněz
Jeho nástupce Gustáv Slamečka několikrát opakoval, že Pražský okruh a D47 jsou také jeho priority. Také bývalý ministr financí Miroslav Kalousek sliboval, že peníze na dálnici budou i za cenu zvýšení státního dluhu.
Vláda sice v dubnu schválila, že si na důležité silniční a železniční stavby půjčí necelých osm a půl miliardy korun, peníze jsou však zatím v nedohlednu.
"Probíhá jednání o půjčce od Evropské investiční banky. Ale jedná se i o jiném možném zdroji financí, a to z privatizačních prostředků, které by mohla mít vláda k dispozici rychleji," informoval Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
Mezi firmami, které čekají ne peníze, je také Skanska. Firma staví úsek mezi Hladkými Životicemi a Bílovcem, který je také bez peněz. Další zakázku má firma rovněž na úseku z Bohumína do Polska.
Mluvčí společnosti Jan Hrabovský výši dluhu neprozradil. "Ředitelství silnic a dálnic je náš klient, nechceme se proto k tomu vyjadřovat," uvedl Hrabovský.
Vyhnul se i odpovědi na otázku, jestli došlo kvůli nedostatku peněz ke zdržení stavby. "Nic nenasvědčuje tomu, že by naše úseky neměly být zprovozněny v původních termínech," řekl Hrabovský.
Na to, že Ředitelství silnic a dálnic neplatí faktury nebo je platí pozdě, si stěžoval i ředitel firmy Eurovia CZ Martin Borovka. "Dluží nám asi o šest set milionů," uvedl Borovka v polovině dubna.
Poláci budou u hranic včas, Češi se opozdí
Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Marina Vápeníková řekla, že dluhy vůči stavebním firmám se postupně řeší a splácejí. "Stav se mění každým dnem," řekla.
Dalším nedostavěný úsek D47, který brání zprovoznění dálnice, je mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem.
Ve výstavbě D47 už dochází i k posunům termínů. Jde o méně významný úsek z Bohumína k polské hranici. Zatímco Poláci ve čtvrtek oficiálně informovali českou stranu, že budou u hranic včas, Češi oznámili, že původní termín - rok 2010, nestihnou.
Pokračování dálnice D47 z Bohumína k hranici se kvůli nedostatku peněz opozdí pravděpodobně až o dva roky. "Oznámili jsme to již polské straně a ta to akceptovala," informoval ve čtvrtek mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.