Brno - Zahraniční turisté Českou republiku opomíjejí, hotely zejí prázdnotou a podnikatelé v turistickém ruchu s obavami vyhlížejí rychle se blížící konec sezóny. Ale zdaleka ne všichni.
Majitelé vinných sklepů, vinoték nebo vinařských restaurací hlavně na jihu Moravy si letos rozhodně stěžovat nemohou. Návštěvníků v jejich podnicích totiž navzdory finanční krizi přibylo. Alespoň takový výsledek přinesl průzkum Národního vinařského centra mezi majiteli certifikovaných podniků spadajících pod vinařskou turistiku.
„I přes probíhající finanční a hospodářskou krizi zaznamenalo nárůst návštěvnosti celých 71 procent certifikovaných zařízení, zbylých 29 procent sice nezaznamenalo nárůst vinařských turistů, ale ani jejich pokles," upozornil ředitel centra Pavel Krška.
Podpoře a propagaci vinařské turistiky se centrum a Vinařský fond věnují už čtyři roky, od loňského roku k ní přidalo i udělování certifikátů pro objekty vinařské turistiky.
„Základním posláním certifikace je označit a nadstandardně propagovat zařízení, která kvalitou poskytovaných služeb, ale i historickou nebo architektonickou hodnotou objektů reprezentují to nejlepší z vinařské turistiky ve vinařských oblastech Morava a Čechy," dodal Krška.
Vinaři tvrdí: certifikáty nám pomáhají
Upozornil, že získání certifikátu zdaleka není automatické a zájemce musí projít náročným výběrovým řízením.
„Certifikace má pro nás velký význam. Pokud se při degustacích zmíním, že jsme certifikování, lidé se ptají, co to znamená a stejná otázka padá i v případě, pokud si všimnou označení certifikace zvenčí našeho sklípku. Když jim to vysvětlím, tak se z davu ozývá: tak to Vás budeme doporučovat," podotkl Josef Dufek, majitel vinařství ve Svatobořicích-Mistříně.
„Pokud odhadnu nárůst oproti loňskému roku, který je asi 15 procent, tipuji, že certifikace k tomuto nárůstu přispěla dvěma třetinami," konstatoval Petr Burian z Obecní vinotéky v Pavlově.
Lidé šetří a častěji zůstávají v Česku
Přestože svůj díl určitě vykonala propagace vinařské turistiky, majitelům sklípků i penzionů ve vinařských oblastech nahrála „do karet" i hospodářská krize.
„Lidé si letos berou dovolenou na kratší dobu. A zatímco dřív se snažili alespoň vyjet na prodloužený eurovíkend do některého velkoměsta, dnes raději ušetří tisíce a na kole se projedou po vinařské oblasti, vychutnají si dobré víno, příjemnou atmosféru, kterou vinaři vytvářejí. Zvlášť pro lidi z velkých měst je to zážitek," poznamenal analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.
A potvrdil, že zájem o vinařskou turistiku se letos zvýšil o deset až dvacet procent.