Vinařská turistika "frčí". Nejspíš i díky krizi

Veronika Skálová Veronika Skálová
30. 8. 2009 11:10
Majitelé sklípků a vinařství mají důvod k radosti - návštěvníků jim letos přibylo.
Nedostatek zájmu? Na ten si certifikovaní majitelé vinoték a sklípků stěžovat nemohou.
Nedostatek zájmu? Na ten si certifikovaní majitelé vinoték a sklípků stěžovat nemohou. | Foto: Národní vinařské centrum

Brno - Zahraniční turisté Českou republiku opomíjejí, hotely zejí prázdnotou a podnikatelé v turistickém ruchu s obavami vyhlížejí rychle se blížící konec sezóny. Ale zdaleka ne všichni.

Majitelé vinných sklepů, vinoték nebo vinařských restaurací hlavně na jihu Moravy si letos rozhodně stěžovat nemohou. Návštěvníků v jejich podnicích totiž navzdory finanční krizi přibylo. Alespoň takový výsledek přinesl průzkum Národního vinařského centra mezi majiteli certifikovaných podniků spadajících pod vinařskou turistiku.

„I přes probíhající finanční a hospodářskou krizi zaznamenalo nárůst návštěvnosti celých 71 procent certifikovaných zařízení, zbylých 29 procent sice nezaznamenalo nárůst vinařských turistů, ale ani jejich pokles," upozornil ředitel centra Pavel Krška.

Podpoře a propagaci vinařské turistiky se centrum a Vinařský fond věnují už čtyři roky, od loňského roku k ní přidalo i udělování certifikátů pro objekty vinařské turistiky.

„Základním posláním certifikace je označit a nadstandardně propagovat zařízení, která kvalitou poskytovaných služeb, ale i historickou nebo architektonickou hodnotou objektů reprezentují to nejlepší z vinařské turistiky ve vinařských oblastech Morava a Čechy," dodal Krška.

Vinaři tvrdí: certifikáty nám pomáhají

Upozornil, že získání certifikátu zdaleka není automatické a zájemce musí projít náročným výběrovým řízením.

„Certifikace má pro nás velký význam. Pokud se při degustacích zmíním, že jsme certifikování, lidé se ptají, co to znamená a stejná otázka padá i v případě, pokud si všimnou označení certifikace zvenčí našeho sklípku. Když jim to vysvětlím, tak se z davu ozývá: tak to Vás budeme doporučovat," podotkl Josef Dufek, majitel vinařství ve Svatobořicích-Mistříně.

„Pokud odhadnu nárůst oproti loňskému roku, který je asi 15 procent, tipuji, že certifikace k tomuto nárůstu přispěla dvěma třetinami," konstatoval Petr Burian z Obecní vinotéky v Pavlově.

Lidé šetří a častěji zůstávají v Česku

Přestože svůj díl určitě vykonala propagace vinařské turistiky, majitelům sklípků i penzionů ve vinařských oblastech nahrála „do karet" i hospodářská krize.

„Lidé si letos berou dovolenou na kratší dobu. A zatímco dřív se snažili alespoň vyjet na prodloužený eurovíkend do některého velkoměsta, dnes raději ušetří tisíce a na kole se projedou po vinařské oblasti, vychutnají si dobré víno, příjemnou atmosféru, kterou vinaři vytvářejí. Zvlášť pro lidi z velkých měst je to zážitek," poznamenal analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.

A potvrdil, že zájem o vinařskou turistiku se letos zvýšil o deset až dvacet procent.

 

Právě se děje

Další zprávy