Větráky nejsou, trh nezvládnul vedro

Marek Odstrčilík
29. 7. 2006 0:00
Praha - Šance sehnat v těchto dnech v Česku větrák nebo malou klimatizaci se blíží nule. I prodej piva stoupá o desítky procent.
Letní vedra
Letní vedra | Foto: čtk

V prodejnách elektrických spotřebičů Electro World v současné době větráky ani mobilní klimatizace nejsou k dostání.

"Budou opět příští týden. Prodáváme jich asi o 300 procent víc než v minulých dvou let. A po každé dodávce jsme prakticky během dvou dnů úplně vyprodáni," řekl Aktuálně.cz tiskový mluvčí společnosti Electro World Martin Kameníček.

"Tento sortiment je sezónní a plán prodejů a objednávky se vytváří v listopadu a v prosinci, kdy opravdu nikdy neví, jaké bude počasí. To, co se děje nyní, se za poslední čtyři roky nestalo. Nikdo nemohl v obchodních plánech počítat s takovým létem," uvedl Kameníček.

Pro obchodníky jsou klimatizace a spol. riskantním zbožím. "Stačí, aby léto vypadalo jako loňské a máte obrovské finanční prostředky v zásobách a zboží neprodáte ani pod cenou," dodal.

S nedostatkem větráků se potýká i síť prodejen domácích spotřebičů Okay. "Větráky nemáme. Ráno nám přivezou pár kousků a ty jsou hned pryč," řekl prodejce z pobočky Bohdalec v Praze. "Na ostatních pobočkách je to stejné," podotkl.

V Datartu jsou na tom ještě o něco hůře. "Větráky nemáme, a kdy budou, netušíme. Každopádně jsou už čtrnáct dní objednané," sdělil pracovník infolinky Datartu.

V Daikinu se potí

Od května do konce tohoto týdne zažívá japonský výrobce klimatizací Daikin, který ovládá třetinu světového trhu klimatizací, nejsilnější výrobní měsíce ve své historii. Napilno má i pobočka v Plzni.

Obrovská vedra v celé Evropě zvýšila výrobu plzeňského závodu o čtvrtinu na 2500 klimatizačních jednotek denně. Jsou určeny pro zákazníky v Itálii, Francii a Španělsku.

Firma musí pracovat na tři směny. K 950 pracovníkům musela přijmout 450 brigádníků, kteří skončí s prací v průběhu září.

Tak se zchlaďte pivem

Zoufalým horkem zmoženým lidem tak ke schlazení pomůže spíše pivo. Toho je totiž dost. Až rekordně.

Prazdroj, tuzemská pivovarská jednička, hlásí historicky rekordní prodeje. V těchto dnech opouští brány jeho tří závodů zhruba až 55 000 hektolitrů piva denně, což reprezentuje roční výrobu jednoho menšího českého pivovaru.

Pití piva je zdravé jen v omezeném množství.
Pití piva je zdravé jen v omezeném množství. | Foto: Reuters

Nárůst zaznamenávají všechny značky i všechna balení.

Ještě nikdy neprodal Prazdroj za měsíc tolik piva, jako letos v červnu - 910 000 hektolitrů.

"Tento prodej už letos nepřekročíme, červenec bývá slabší, ale srpen by se mohl červnu vyrovnat," uvedl obchodní ředitel Prazdroje Otakar Binder. Příští rok plánuje pivovar více než milionové prodeje právě v červnu a srpnu.

 

Právě se děje

Další zprávy