Brno - I nadále přetrvává v populaci ČR nechuť k utrácení. Příliš se to nezměnilo ani v loňském předvánočním období. Potvrzují to údaje o maloobchodních tržbách v prosinci, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.
Oproti listopadu lidé v maloobchodech utráceli o 0,9 procenta víc, v porovnání s rokem předchozím však stále o 3,9 procenta méně. Za celý loňský rok byl pokles tržeb 4,3 procenta.
Zvýšily se tržby z potravinářského zboží, ale úspěch zaznamenalo i nepotravinářské zboží, které po osmi měsících neustálého poklesu stagnovalo.
Podle odborníků prosincová čísla nejsou posly dobrých zpráv. Tržby obchodníků už klesají v meziročním srovnání patnáct měsíců v kuse.
Pokles tržeb bude trvat asi i nadále
"Vánoce byly jen slabou záplatou na klesající tržby maloobchodníků. Pokles tržeb není za námi, jak i naznačila nižší spotřebitelská důvěra za leden. Další nárůst nezaměstnaných o desítky tisíc lidí a minimální růst mezd přiškrtí výdaje českých domácností. Maloobchod v letošním roce poklesne o zhruba 1 procento. Recese se přesouvá z výroby do spotřeby," zhodnotila Helena Horská z Raiffeisenbank.
Statistici navíc zjistili, že mezi lidmi jsou stále populárnější nejen super a hypermarkety, které prodávají převážně potraviny, ale také internetové a zásilkové obchody. Jejich podíl na maloobchodních tržbách vzrostl o pětinu.
"Nejrychleji rostoucí tržby hlásí internetoví prodejci, kterým se díky nižším nákladům daří příznivějšími cenami přetahovat zákazníky kamenným prodejnám. Pro stále více Čechů tak Ježíšek pořizuje dárky on-line," uvedl Jan Bízik, odborník na maloobchod ze společnosti PricewaterhouseCoopers ČR.